giraffen197

2005-06-14
21:47:10

Proppen ur!

Blockader är jobbiga saker som stjäl både energi och tid och självförtroende. De lägger sig förrädiskt runt en likt en boaorm, värmer och gosar och det är ett helvete innan man kommer sig för att hugga itu dem. De består av tusen ursäkter... Nog känner en del studenter igen symptomet av det välstädade rummet inför en examensläsning? Eller också fortsätter man att skylla på att först måste administrationen bli färdig innan . . .

Som Fille skrev och kommenterade (det går bra för övrigt att kommentera gamla bloggar också!) en dröm är en plan utan tidschema. Nå, då kan jag direkt säga att min dröm om en riktig lägenhet faktiskt är ett projekt planerat att igångsättas i höst. Lite mer än än dröm alltså. Min dröm om att resa till Amerika är däremot beroende av vissa framtida (planerade) inkomster eller en oplanerad välvillig sponsor, så det projektet ligger kanske mer på drömstadiet eftersom tidschemat är flytande. Jag är helt övertygad om att det blir av, jag vet bara inte när.

Drömmar, planer, projekt - jag blev mycket glad idag när ett brev stämplat Rio de Janeiro landade innanför min dörr. Det var Paulo Coelho (se - han svarar på brev!) som citerade ett stycke ur sin bok
"Manual of the warrior of Light". "A warrior of light does not postpone making decisions. If his decision is correct he will win the battle, even if it lasts longer than expected. If his decision is wrong, he will be defeated and he will have to start all over again - only this time with more wisdom. But once he has started, a warrior of light perseveres until the end."

Övers: En ljusets krigare skjuter inte upp att fatta beslut. Om hans beslut är rätt kommer han att vinna striden, även om det tar längre tid än förväntat. Om hans beslut är fel kommer han att bli besegrad och han blir tvungen att börja om från början - men denna gången med mera visdom. Men när han väl har satt igång, framhärdar ljusets krigare till slutet.

Så idag drog jag till sist ut proppen och fick vissa saker gjorda som legat i träda sedan mer än tre månader. Vilket är början... fortsättning måste följa - till slutet. (eller ett nytt beslut)
Att börja, sätta igång. Jag tänkte imorse att jag ju egentligen inte alls är som kristallhandlaren, min karaktär ligger istället hos den boklärde mannen som letar efter alkemisten eftersom han vill lära sig hemligheten med alkemi. Han har läst massvis med dyra böcker och rest genom hela öknen men när han träffar alkemisten säger den luringen: "Gå och försök!"

Imorgonkväll reser jag till Bryssel och därefter till Rom. Tillbaka på tisdag. Det kommer därför att bli ett kortare uppehåll i bloggen, men det sätter inget hinder ivägen för dig att fundera och skriva en kommentar eller ett mejl. Mottages tacksamt!

Vi ses ;-)
Josephine
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: