giraffen197

2005-06-06
19:30:47

Svenskan i Haag

Så. Nu har jag hängt upp min lilla tygflagga på balkongen. 30cm x 20cm... det ser lite ynkligt ut, men man tager vad man haver... Snälla påminn mig om att jag ska köpa en riktig stor flagga under nästa Sverigeresa!

Josephine är en liten (197cm) patriot som bor i Haag.
Ni vet den där staden i Nederländerna där fredsdomstolen ligger (rejält underutnyttjad) och där Milosevich sitter inburad 150m från stranden. (Utan sjöutsikt, stackars karl, rätt åt honom.)

"Waarom bent u zolang mevrouw?" frågade en tonårskille som ville göra sig lustig. (Varför är du så lång fröken?) Det går i familjen. Det heter gener. Och sålänge man inte blir sjuk av det och efter skolårens mobbning så fungerar det alldeles utmärkt att vara lång.

För att jämna ut det hela statistiskt sett har jag en kort pojkvän. Vi förstår varandra mycket bra. Som kvinna är jag totalt utanför standarden och som man är det samma visa fast på andra hållet för honom. Tillsammans skapar vi en kulturell revolution varje gång vi är ute på stan. Bara genom att existera!

Josephines vardag består mest av städning (dock ej det egna rummet), internet och då och då levande musik. Hon arbetar med något så oglamoröst som hemtjänst, men ryggen är tacksam och gamlingarna likaså. Musiken består av drygt 100st entusiastiska amatörmusiker i orkestern TAVENU.

Spelglädjen där har gått i arv. Farfar sitter bredvid svärdotter och barnbarn. Nästa år fyller orkestern 110 år. Detta kanske också kan förklara det invecklade namnet som går i en sann holländsk flitighetstradition TAVENU - "Ter Angenaame Vrije tijd en Nuttige Uitdaging" = för en angenäm fritid och nyttig utmaning (!)

Kanske jag skulle kunna skriva ner den svenska nationalsången till de olika instrumenten... är det någon som vet när Kungen och Silvia tittar förbi härnäst?

Hälsningar,
Josephine
Kommentar:
2010-10-07 @ 19:52:12
#1: mig

jag tycker du ska bli 2 m :D det finns vissa mediciner som man blir 5-10 cm längre av. Ta det så får vi se en fin tjej :D

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: