giraffen197

2005-11-07
20:54:40

Fjäsk och smör (dock ej från Småland)

"Fan vad du fjäskar!!"
Det var Mia som inte kunde utstå en enda fråga till till fröken och som tyckte att franskan var pest och pina. Jag flög upp från min bänk och röt "Får man inte vara intresserad av ett skolämne!?!" jag var nog ännu mera arg än Mia, eftersom den repliken klämde på en öm tå. Jag ställde mig gärna in hos lärarna och mitt förhållande med Viola VaR intensivt, men så var också mitt intresse för franskan säkert sexton gånger större än för engelskan. Hon fick hjälpa mig redan efter två år att översätta och skriva knaggliga svar till min franska brevvän "Maëlle" i Lille.

Mia var inte en plugghäst och hon var betydligt mer populär. Sedan var det killarna i första raden som lyckades med att jämt och ständigt sticka iväg på elevrådsmöten (för att käka glass) och ändå hålla näsan ovanför vattnet i ämnet. Men mitt intresse var äkta så det var delvis därför jag blev så arg på henne, hon anklagade mig falskt. Än idag kan jag känna en fläkt av den där ilskan. Hennes ord var droppen som fick bägaren att rinna över, bägaren fylld av alla skällsord, av allt utanförskap, av all djävlighet som det innebär att stängas ute från gemenskapen.

Så vilka hade jag att vända mig till om inte lärarna? En del av dem förstod. Brydde sig om. Gick att prata med. Och de tog tacksamt emot denna lungna tysta ofnissiga otjejiga elev som visade intresse för deras skolämnen. Sådan var i alla fall Viola. Sedan fick hon för sig att hon i avgångsbetyg i nian inte kunde ge varken ettor eller femmor och jag blev ruskigt besviken för med allt mitt intresse och med mina provresultat borde jag ha fått en femma redan i nian. Men jag fick en sen till sist i gymnasiet så det blev bra ändå.

Hur kom jag in på fjäsk idag? jo... jag fick en ide och mejlade Mamselamsen och frågade hur många guld-prylar hon har fått sedan hon startade sin blogg. Till min förvåning och bestörtning har hon inte fått en enda!! (Skäms på er alla läsare och beundrare av hennes blogg!! :( Så nu är ett litet kuvert på väg till henne... bör vara framme fredag eller måndag.

Och Mette ska få en bok för att slippa tänka på alla cigaretter som hon nu tänker på. Den är på engelska. Det finns inga böcker på svenska att köpa i Haag. Men den får hon för gammal vänskaps skull så där ligger inte ett dugg blogg-fjäsk bakom! Sådetså.

Josephine :)
Kommentarer:
2005-11-08 @ 08:25:18

Ja, jag gillar också Amazon Arenas och har hittat min bild där bland Bunnys free samples, jag gillar henne skarpt *ler*

Kolla in www.idrottsbokklubben.se som nyss har gett ut en bok om hur man kan äta för att gå upp i vikt. Annars fråga på apoteket om de har materail och tips om berikning av kosten, likaså dietist på vårdcentralen kan ge massor av bra tips.

197 är snyggt! Har du också hittat till King Size clubben?

2005-11-09 @ 08:14:11

Åh, vad roligt Josephine, jag har precis betalt medlemsavgiften. Jag kommer inte åka till Osnabruck för jag har inte råd, men nån annan gång kanske, det verkar jättekul!

2005-11-10 @ 15:57:02

ooops...detta inlägget har jag missat. Tack.. än en gång!

2005-11-11 @ 01:30:53
#4: Mette

Oh!!! Än har det inte kommit något!!! Nyfiken!

Jag känner jättemycket igen dig i det du skriver om att vara utanför och bara ha lärare att ty sig till. Och att vara ofnissig. Precis så´n var jag.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: