giraffen197

2005-11-19
17:54:40

Kärlek

"What is love?" sjunger Haddaway och vi med honom. Kärlek, älska - de orden har blivit så kantiga, känns vassa i munnen på svenska, eller om det är deras enorma innebörd som gör dem för tunga för att uttala?

Jag skulle översätta Mikael Wiehes "Mitt hjärtas fågel" till engelska men kom bara till "när jag är i dina tankar" innan jag brast i gråt. Klumpigt översatta ord blandades med tårar och generade skratt. Orden var kärlekscayennepepparstarka, bröt sig ut från mitt hjärta likt aromen från den skurna löken på skärbrädan. Men han förstod. Han känner mig nu.

En annan bloggare skrev att kärlek känns i bröstet. Den äkta kärleken brinner... och jag undrade för mig själv om jag någonsin egentligen har kännt så. Magen kan brinna som bara den, sure, och kvar blir ett tomt kalhygge och en ensam svartbränd tall som vajar i vinden. Sådan är åtrån. Grym och utan medlidande.

Men det finns ögonblick när jag känner en ömhet som liksom inte får rum, som fyller mina lungblåsor och tar bort syret. Den gör mig rädd eftersom jag vill gripa tag i den där känslan och hålla kvar den, men jag kan inte.

Som en flyktig parfymdoft kommer den och försvinner igen och jag blir rädd eftersom jag inte vet ifall den kommer tillbaka igen.

Minnet av vad jag kände och hoppet om att det återvänder gör att jag fortsätter att tro. Att jag aldrig vill sluta tro. Att allt fortsätter.

Jag blir rädd och åter rädd eftersom det är så stort. Illusioner och ideer om åtaganden, plikter och skyldigheter, hela det kulturella lasset av vad "kärlek" ska vara...

Att släppa allt det där och bara vara i nuet och bara låta det vara
helt enkelt, stort, enkelt, smått. Likt en fjäril en vacker sommardag.

Bara andas.

Kärlek.


Josephine
Kommentarer:
2005-11-19 @ 18:25:54
#1: tomas

helt otroligt bra skrivet.

2005-11-19 @ 19:51:23
#2: Josephine

Åh! Tack :))

2005-11-19 @ 22:14:17
#3: Bloggblad

Hej! Ny bekantskap - kul att du hittade min blogg och tack för komplimangen, du kanske inte har följt debatten om hur man får bort dubbelhakorna på kort? :)

Du har skrivit väldigt fint här! Det är jättesvårt att skriva om kärlek och äkta känslor utan att få det svensktoppsbanalt.

2005-11-20 @ 06:03:37
#4: Mette

Åh ja... kärlek är svårt. Ibland undrar jag om jag någonsin varit kär. Men det har jag nog - det är bara det att jag inte levde i stunden. Jag såg bara framåt. Så bara retrospektivt kan jag se att jag varit kär... så är det nog...

Jag har varit uppe hela natten! Ko ko (nattgök... knäppgök, hehe)

Kram!

2005-11-20 @ 13:56:16
#5: Josephine

Bloggblad: Dubbelhakor? Adobe photoshop kan man göra både det ena och det andra, vill du ha tre istället? *grin* Tack för komplimangen, det var en text som har legat ett tag i huvudet, de brukar bli bäst när de får mogna några veckor, då kommer orden av sig själva. :)


Mette: Vad jag vet har månsken aldrig gett några a-vitamer?... ;)

2005-11-21 @ 02:10:20
#6: rita

Här kommer då e-mailen: [email protected]
Så spännande!

2005-11-21 @ 20:47:18

kärlek.. för mig finns den i hela kroppen.. och hjärtat blir stilla.. ren kärlek..
åtrån.. den sitter också i magen för mig..

häftiga känslor..på olika sätt..

2005-11-22 @ 21:41:47
#8: Christer

Skönt att ha hittat hit...Balsam för själen! Har lagt upp din blog som bokmärke och jag skall titta in senare och läsa det mesta av vad du skrivit...

2005-11-23 @ 20:06:11

Det där gillade jag. Bra skrivet!
För mig är det mer som ett förvirrat tillstånd. Man irrar omkring som en höna av nåt slag och bara rycker i skallen. Försöker få känslorna att stilla sig, utan att...Jaja, bra skrivet i allafall.:)

2005-11-23 @ 22:49:54
#10: Josephine

Lyckliga grodan: att det kan kännas så olika! Man "har för sig" att det ska kännas på ett visst sätt, så som det står i böckerna, eller så som det ser ut på film... men det är ju inte sant! Varje människa upplever det ju unikt!

Christer: Tack :) *ler från öra till öra*

Kommissarie Akut: utan att... ha ha! jag känner dig nu ;) *grin* tack för komplimangen :)
Nu måste jag ladda rejält för nästa text...

2005-11-28 @ 10:47:10

Man kan (som jag alltid säger): Göra det svårt och så kan man göra det enkelt.

Kärlek är inte så himla svårt. Jag har olika kärlekar. (Mat filmer, vänner, barn, man, pappa, handväskor o.s.v)

Kärlek är en trygghet- och en gemenskaps-känsla.

Jag älskar mina nära och kära på ungefär samma sätt. Dock har jag bara sex med min man... tack o lov!

Lycklighetskänslan och ömhetskänslan kommer och försvinner lika fort igen. Men jag är aldrig orolig... den kommer tillbaka när man minst anar det.

Så, jag anser inte att kärlek är så konstigt, den finns där när den första förälskelsen tagit slut. En skön känsla av gemenskap och trygghet. (Som ibland kan kännas lite avlägsen... men den kommer tillbaka)

Hmm... kanske ska skriva ett inlägg idag om vad jag anser vara kärlek. *funderar*

(Gud så mycket blaj jag skrev här. Men JAG föstår i alla fall vad jag menar)

2005-11-28 @ 20:57:40
#12: Josephine

Mamsen - du skriver AldriG blaj! inte ens när du är på kanelen *grin* Alla tankar kring mina inlägg mottages MyckeT tacksamt!! *glad*

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: