giraffen197

2006-12-10
14:12:29

Rymdstationen

ISS


ABs journalister skriver så att tangentborden glöder. Precis som Lena Sundström, mamma och ett antal till känner jag bara ett slött "jaha"-intresse, det har blivit för upphaussat under för lång tid liksom.

Men inatt kom han i alla fall upp. Jag tittade på BBC sida på uppskjutningen. Vilket oväsen!

Och på NASAs sida finns det naturligtvis ännu mer att läsa och titta på. Det roar mig att det inte någonstans står att Fuglesang är svensk! Det nämns bara att han är från ESA - European Space Agency, vilket känns rätt på något vis. Ibland står nationalismen mig upp i halsen... och samarbete är så mycket bättre för att åstadkomma bra lösningar.

Den som vill se fina bilder av hur ISS (den internationella rymdstationen) ser ut idag kan ta sig en vända hit bort:

International Space Station


Uppdaterat- Kommissarie Akut hade en mycket bättre länk till uppskjutningsbloggarna.


Mitt knä mår fint, idag fick jag ta bort bandagen och såren efter de två hålen (bara två denna gången, inte tre) ser fina ut. Det är lite svullet framförallt på vänsterkanten där den skadade miniskeln blev klippt och putsad, men om jag inte anstränger knäet ska svullnaden långsamt gå ner. Inte ett dugg ont eller värk!

Solsken igår och idag. Nu åker vi bort till Kijkduin för att med mysig utsikt över havet från ett av caféerna där sitta och studera en timme eller två.

*cyber-kram*
Josephine

Andra bloggar om: Fuglesang, ISS, NASA
Kommentarer:
2006-12-10 @ 17:56:42
#1: fille

Gillar du bilder på ISS kan du ladda ner ett program som heter Celestia. Finns för de flesta datorplattformar. Programmet är en realtidssolsystemssimulator. Du kan alltså se hur planeterna står på himlen, i detta program. I 3D. Jag testade en gång och med programmet räknade jag ut att månen är synlig i en viss vinkel på himlen, och i en viss fas. Gick ut och tittade, och den befann sig just där, i den fasen. Du kan även spana in var ISS befinner sig, och var MIR hade funnits om den fortfarande fanns, och följa Fugelsang i realtid, så att säga.

2006-12-11 @ 21:11:26

WoW! Stencoola bilder av ISS. Detta gjorde att jag fick en idé till ett nytt inlägg i bloggen. Hmm, måste bedriva lite research här... i... en... vecka... typ...(suck)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: