giraffen197

2006-02-20
14:47:33

Godståg

godståg



ok. nu börjar ett nytt grepp i bloggen - poesi. Jag har en del gammalt liggande och kanske ska det igen bli en del nytt skrivet, vi får se. Under åren 94-99 blev det många dikter, till en del tack vare Kulturföreningen Tåget där jag kände mig välkommen i den skapande atmosfären och bland de glada människorna. Våren 98 så började också "Poetry Slam" i Borås och jag var med och tävlade. Usch, jag kan fortfarande känna rampfebern... *handsvett* Men så himla upplyftande när orden blev som de skulle och nådde fram. :) (nog pratat)

*harkl*


Godståg

Tungt rullar de mäktigt förbi
kraften vibrerar under mina fötter
en lyckokänsla, eller är det fascination
så barnsligt ren
att orden saknas

dunkelidunk
ton efter ton efter ton
råstyrkan tickar bedrägligt beskedligt
skenornas budskap är mäktigt förödande
dödande, plötsligt

Massiva kroppar vräker sig framåt
tyglade rälsburna mil efter mil
bredvid i fartvindens andlösa vakuum
en längtan att röra, att känna, att vara
den mäktiga laddade tyngden
men
de olyckliga som plötsligt försvann
tigs alltid ihjäl.
Kommentarer:
2006-02-20 @ 19:16:14
#1: el pedro

jag är ju inte riktigt med i poesi världen men handlar det lite grann om tåg mot koncentrationsläger?

2006-02-20 @ 19:28:13
#2: Josephine

oj, gav den sådana associationer... visserligen står det upp till var och en att tolka, men Auschwitz hade jag inte i tankarna när jag skrev den. Det var en känsla som jag nästan kunde ta på, den där längtan efter kraft och styrka... samtidigt det skrämmande i den. Likt när jag brukar stå vid vattenfall, ett sug och en rädsla på samma gång. En intensiv vibrering av liv och död. Slutet är tänkt som en påminnelse om alla dem som inte orkar med när livet blir tungt, utan ställer sig framför de här tågen. En notis i ngn lokaltidning, på sin höjd, och sedan glöms de bort.

2006-02-21 @ 09:52:58
#3: el pedro

det var detta som fick mig att tänka så:
"de olyckliga som plötsligt försvann
tigs alltid ihjäl."

Fri tolkning men det var den första tanken jag fick.
Poesi är skumt, fast kan vara vackert

2007-03-10 @ 09:13:26
#4: alma

Skriver du dikter själv? för i såfall har vi något gemensamnt. Jag ska börja i en poesi klubb snart. Så det skulle vara kul att ha lite kontakter och andra bloggar med dikter i. Dina dikter du hade lagt upp var fina. tack :) Titta gärna på min dikter och texter. Jag skriver lite poesi i det mesta jag skriver. Eller jag lägger inte in alla mina dikter på "dikkter" utan lite på tillexempel Bästa vänner och så:)/alma :)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: