giraffen197

2006-02-04
15:20:35

Lite om besöksstatistik

Eftersom jag lider av en lätt bloggtorka, samt befinner mig vid en främmande dator utan mitt eget bildarkiv, så blir det en tråkblogg idag.

Jag funderar och funderar över det här med besökare... jag har ännu inte ngt program som visar hur ni hittade hit (kommentera gärna ;) utan bara bloggens egen mätare på antalet besök. En sak är klar, antalet varierar väldeliga!

Ngn gång i december när jag började med bilder, det var lussebullarna som kom ut först, så steg antalet raskt. Foton verkar attraktivt. Då behöver man ju inte läsa en lång och tråkig text som bara maler och maler och aldrig verkar ta slut och har män'skan totalt glömt det här med korrekt satsbyggand och när ska hon egentligen sätta en punkt? nä du glöm det... jag sätter hellre tre *grin*

Tidpunkten på dyngnet när inlägget kommer ut på webben spelar in, kanske om det är helg också eller inte... och om man uppdaterar flera gånger varje dag, vilket jag försöker undvika. (Det blir för många timmar vid datorn redan som det är.)

För att ta ett exempel blev inlägget med ovanor pulicerat nästan klockan tio på kvällen den 28:e januari, så det faktumet att jag den 29:e hade 188 besök (ca 100 över genomsnitt) måste bero på det. Jag har nämligen svårt att tro att handarbete är Så himla populärt bland surfande ungdom. Därefter tog jag mig friheten att göra en del PR för räddningsbåtarna på andra bloggar för de är verkligen värda att beskådas och läsa om vilket ledde till 188 besök igen.

Därefter skrev jag om filosofi utan bild och antalet störtdök. Det var alldeles för tråkigt eller jobbigt att läsa *grin* Men det struntar jag i, jag skriver det jag känner för. Om en del inlägg är läsvärda och andra inte, det styrs av läsarens tycke och smak.

Häromdagen la jag ut mina damskor (många bilder) och på fyra timmar kom det 130 besök. Av det kan jag bara dra slutsatsen att ni är skotokiga hela bunten! *lol* eller så finns det något speciellt skosökningsprogram som letar upp varenda blogg och sida som behandlar skor och sätter upp dem på en pinfärsk lista...

Mmmm jag skulle verkligen vilja veta hur mina besökare ramlar in hit och om de läser något eller direkt springer ut kvickt som ögat! ;)

Josephine < nyfiken
Kommentarer:
2006-02-04 @ 15:26:49
#1: Anne-Maj

Kollar dig varje gång du pingat på nyligen.se Allt du skriver och fotar ögnar jag mig genom. Jag vet inte hur det kan bli många träffar om man inte vet vad som finns på bloggen. Måste gå in på bloggen och se vad? Kanske man återkommer dit igen för att läsa kommentanterna om skorna t.ex eller tipsar andra om det? Har haft liknande funderingar.

2006-02-04 @ 15:35:39
#2: Josephine

Anne-Maj - "kommentanterna", DeT var en riktigt lyckad stavning faktiskt! *grin* Jag tror en nödlösning om man har många bloggar att kolla blir att man delar upp dem under veckan... fast det är svårt att hålla sig till det. De som uppdaterar ofta vill iaf jag kolla varje dag.. (hjälp)..

2006-02-04 @ 16:45:51
#3: Anne-Maj

Blir det bättre så här:-) Ja kan hålla med dig om kommentarerna. Jag brukar använda nyligen.se om jag vill gå in o kolla igen. Betar av först upp eller nerifrån sen ta en runda igen:-)

2006-02-05 @ 11:47:45

Jag tror också att man får återbesök som kollar kommentarerna. Så gör jag ofta själv. Kul att se vad samtalet formades till s.a.s.Jag försöker hålla koll på min egen blogg och besvara alla kommentarer men ibland tar det också en himla tid. Det ÄR roligt att skriva själv, få kommentarer och läsa andras och kommentera men jag är bekymrad över hur mycket tid det tar. Har inte hittat något bra förhållningssätt än. Se'n jag lärde mig använda rss har jag åtminstone fått smidigare koll på favoriterna - det är bara det att listan blir allt längre... Folk skriver alldeles för bra och intressant, oavsett stora eller små ämnen.

2006-02-05 @ 16:20:17
#5: Josephine

Anne-Maj: Jo, nu fungerar länken prima! Nyligen är jättebra.. fast den borde ha en paralellfunktion som visar vilka blggar man har besökt sedan sist och inte bara vilka som uppdaterats... på så vis skulle det bli lättare att hålla reda på när man var hos ngn sist...

En liten tant: Jo, det verkar fungera så att ju flitigare man bloggsurfar, läser och kommenterar, ju fler besök får man oxå, men de där siffrorna säger mig inte så mkt egentligen.. Det roliga är ju den feedback man får!

2006-02-05 @ 16:21:43
#6: Josephine

parallell med fyra l. Bara slarv, SÅ dålig är jag inte på att stava... :-/

2006-02-05 @ 17:57:29

Jag hittade dig efter att ha läst en del av dina kommentarer hos någon annan. Jag blev nyfiken och kollade, och fastnade. :) Ibland hittar jag nya via deras kommentarer hos mig.

2006-02-06 @ 13:28:43
#8: Liza

Vad roligt! Jag såg att stafettlaget i blogstafetten var fulltaligt, men man kan ju använda idén själv (precis som du och liten tant gör). Skoj att jag får vara med! hälsningar
Liza

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: