giraffen197

2006-02-06
14:07:12

Om jag kunde göra vad jag ville skulle jag...

... hyra ett hus vid kusten på en grekisk ö (kanske Kreta) och sitta där och skriva och pyssla.

Varför Grekland?

Sommaren 1993 när jag var 20 år besökte jag Kreta under tre veckor som "backpacker". Åkte med färjan dit från Athen, sov ute på däcket och såg stjärnhimlen vrida sig när båten ändrade kurs... Jag och en resekamrat bodde på vandrarhem, tog bussen mellan städerna och en vända till södra delen av ön fick vi lift med ett par unga greker från Athen som också var där som turister. Det var min första långa resa hemifrån på "egen hand" och den blev omvälvande på många sätt.

Havet, naturen, stämningen - där fanns liksom allt. Både semester och party och historia, kultur, natur och ensamhet (ifall man ville).

och varför just skriva?

Jag har alltid älskat att skriva, kvaliten skiftar, men kärleken till orden finns oftast där. Skrivandet känns så naturligt att jag skämtsamt säger att skriftspråket är mitt andra modersmål ;) Att inte ha upptäckt eller kunnat erövra den värld som finns i det skrivna ordet är tragiskt. De lärare som kämpar med att hålla modet uppe hos elever med läs- och skrivsvårigheter och få dem intresserade av att läsa en bok (trots allt), de borde få medalj!

Det handlar helt enkelt om vad som gör en lycklig. Jag är lycklig när jag på något sätt får "skapa" och vara "kreativ". Men jag är också lycklig när jag kan njuta av ett vackert stycke landskap, inne i skogen, havet, njuta av hur seglet fångar sjöbrisen och båten tar fart... helst tillsammans med någon annan som också blir glad av samma sak!

Att lyda order är inte precis min grej... jag trivs bäst när jag får jobba under eget kommande och ansvar. Att städa kanske inte anses som speciellt "kreativt", men det är faktiskt inte helt sant. Att se resultatet efter tre timmar i ett hem med katt, hund och två småbarn känns väldigt kreativt! Ett rent badrum, en soffa ren från katthår, köksskåpen avtorkade, i barnens rum är alla leksaker i lådor och golven dammsugade, dammet borta från prydnadssakerna i stora rummet, skåpspeglarna i sovrummet helt blanka utan fingeravtryck... Och jag vet att när mamman kommer hem från sin blodtransfusion på sjukhuset (eller liknande) så kommer hon att känna sig tacksam över vad jag har gjort.

men om jag finge välja, skulle jag nog satsa ännu mer på skrivandet...

*ler*
Josephine

detta är ett ämne i bloggstafetten mellan En liten tant, Liza och Giraffen197. Följande ämne får nu Liza: "Det bästa och det värsta med att vara tvilling."
Jag såg att du ännu inte skrivit så mkt om det och jag är nyfiken! fritt spelrum bland fördomar, minnen och annat i detta syskonskap ;)
Kommentarer:
2006-02-06 @ 16:20:55

mailade.. men mailet studsade tillbaka.. så här skrev jag:
för ett fantasiskt kort.. och för att du skickade det till mig..
anonymitet respekteras såklart..

kram
grodan..

2006-02-06 @ 16:21:35

tack... ska det naturligtvis stå framför .. för ett fantastiskt..

slarvgrodan..

2006-02-06 @ 16:38:26
#3: Josephine

Grodan: You're welcome! ibland är det svårt att låta bli, det var ju så sött!

2006-02-06 @ 18:12:39
#4: Liza

Tack för ämnet och för att jag får vara med! Hur lång tid har jag på mig? Kanske kan du berätta lite om ev. regler..:)

2006-02-06 @ 21:09:15
#5: Josephine

Liza - tre dagar, sen börjar jag bli lite otålig.... Kulturbloggen har nu överskridit sin tid rejält! sex dagar... å andra sidan bestämde vi inte ngn tid så jag får skylla mig själv... *grin* (en annan "stafett" eller "sparring", vi får se om hon bollar tillbaka ;)

2006-02-06 @ 21:33:54
#6: Liza

Hej igen! Ja, visst skulle det vara roligt om fler vill vara med! 3 dagar... jag tänkte sätta igång lite smått nu faktiskt.

2006-02-06 @ 23:35:53

Ut mina förkylningsdimmor har jag nu kravlat mig frma till datorn för att läsa vad det blev av ämnet.
Jättebra! Vi kanske kan hyra flera hus och ha vår skrivarcirkel i Grekland!
Skrivarkurserna i Lendas på Kreta har jag som sagt gått. Väldigt bra kurser och ett annorlunda ställe att vara på. Yttepytteliten by.

2006-02-07 @ 17:10:01
#8: Josephine

En liten tant: Det låter jättefrestande! kan man fixa det för runt 5000 per person så kanske jag kan åka... (flyg + hyra + kurs - mat) Mmmmm :)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: