giraffen197

2006-02-02
19:01:12

Sko-blogg!

Efter att ha gnällt ett antal gånger hos en del modebloggar om mina omöjliga fötter så låter det väl som jag inte har ett enda par bra skor i min garderob... men så är det faktiskt inte.

Härmed tänker jag visa upp ett urval av mina damskor storlek 44-45 i olika modeller som passar mina hallux-fötter samt berätta var jag har lyckats få ta på dem och ev. inköpspris!

resar



Det här paret hittade jag 1998 i London i skoaffären "Magnus" på Chiltern street. De kostade ca 70 pund om jag inte minns fel, vilket får betecknas som normalpris för de här storlekarna. De har en jätteskön lösning - svarta resårband där fram! så trots plastsulan (läderbinding är att föredra) är de helt ok att gå omkring i under ett par timmar.

dorr



Det är ca 5cm klack på dem. Dörren är högst 2m. Jag är ca 202cm på denna bilden (tagen nerifrån ;)

grg



Från TV-reklaminspelningen (sportprogram på lokal-TV) i Haag 2003. Jag har lackat tånaglarna Ida! Senare gick jag med dem till skomakare som klippte upp därfram och sydde i små resårband i dem med. 65 euro (nedsatt pris) på Big Shoe i Amsterdam.

stilettos



De här skorna är till salu! 100 euro märke: Giacomo storlek 45. Men de tar fullkomligt kål på mina yttertår. Det blir 15min max framför kameran och sen måste de AV!

venedig



De här skorna köpte jag på Leltz schoenen här i Haag (stora storlekar) säkert 120 euro eller nått, stor 44. Nu har jag trampat ut halluxen ordentligt i dem och de är hyffsat sköna att gå omkring i. En av anledningarna är att de är mycket öppna framtill vilket ger mycket utrymme till den breda framfoten. samtidigt gör designen med en linje där fram att de inte ser megabauta-långa ut... De är gjorda i Venedig och kom tillbaka dit dagen efter att jag hade köpt dem i Holland... tillverkas troligen endast för export! *grin*

De här hittade jag på internet på skosajten Taceri där de har stora storlekar. För att se vad som är vad i resp. lands storlek kolla här! De här vågade jag köpa eftersom de var helt öppna därfram, ÄndÅ blev jag tvungen att skicka tillbaka och byta upp mig en storlek eftersom de smala remmen går lite längre nedanför än normalt på min fot... dvs nedanför halluxen.

sand2



Inget nagellack Ida, blunda! ;-)

boots



Och dessa hittade jag också på Leltz. Storlek 44. Jag har hos skomakaren dels spänt ut dem framtill (går bra med läder) och dels sytt in skaftet något då boots för det mesta är alldeles för vida för mina smala ben. Det var 50% rea pga vårutförsäljning så de kostade "bara" 92 euro. Jag blev nog mest såld på färgen, sen var det fräckt med klacken också. Lite obekväma, men en timme eller två går bra. Ute på stan i tighta jeans (=205cm) vänder sig killarna om... *ler* (never ending legs)

plateau



och så mina specialare, även de inköpta från en Amerikansk webshop, men nu kommer jag inte längre ihåg vilken. 125 euro (?) 20cm transparent plateau för fotografierna med beundrare. Jag tar med dem här för att visa den öppna lösningen framtill.

Problemet med många öppna skor är att de trots allt har en rem eller ett dekorativt stycke som går PreciS över halluxen. Lösningen kan vara, om designen tillåter, att en skomakare då klipper upp och lägger in en bit tjock resår.

okidoki - det var mina "fina" skor det. Köper jag ngt nytt så återkommer jag med nya bilder!

Josephine :)
Kommentarer:
2006-02-02 @ 20:04:26
#1: Ida

Oj! Mina favoriter är helt klart de röda med klack. Och du kan ju verkligen skryta om att ha långa och slanka ben! =) De svarta pumpsen med superduperhög klack skulle jag ramla omkring i skulle jag tro. Där behöver man nog ordentligt med balans. =)

2006-02-02 @ 20:17:54
#2: Josephine

hej Ida å tack för att du kom förbi! de röda är eg. brunröda, men jag hade ingen bättre när bild och f.ö. är fotot från Venedig 2004. Underbar stad! allt poeterna skriver om den är sant! De svarta balanserar jag i framför kameran... gå omkring på stan gör jag ibland med bootsen vilka är förvånansvärt välbalanserade. Det handlar eg. mindre om hur hög klacken är som hur hela skon är uppbyggd. En plateau sko kan vara fullkomligt livsfarlig medan en annan är helt ok att trippa omkring på! *ler*

2006-02-02 @ 20:29:21

Underbart - tack för så kul inlägg - jag älskar guldskorna =)
Du är grym, tycker jag :) kram

2006-02-02 @ 20:38:51
#4: Josephine

öh... sandaletterna är i silver ;) grym, grymmare - Josephine *lol* äsch, jag kan ändå aldrig gömma mig (om jag inte blir eremit typ), lika bra att göra ngt kul av det!

2006-02-02 @ 20:40:01
#5: Josephine

kram tillbaka ;)

2006-02-02 @ 21:01:04
#6: Anne-Maj

Det var en intressant läsning, lärde mig mycket! Du har faktiskt flera skor än jag! jag som tycker att det är himla SVÅRT att köpa skor. Kör 41 men det här fick mig att tystna ett tag.

2006-02-02 @ 22:44:25
#7: Josephine

Anne-Maj - storlek 41 FinnS i de flesta skobutiker! t.o.m. 42 ibland men från och med 43 brukar man vara hänvisad till speciella affärer... OM en vanligt butik har ngt så är det fruktansvärt tråkiga skor i "pråm-modell". Vi riktigt långa ska ju inte ha "klack" och vi ska ju klä oss "för att korta av vår längd". **morr*** Jag har aldrig varit ngn pygme, varken utanpå eller innuti.

2006-02-02 @ 23:10:37
#8: marie

Uppmärksammade ditt lidande bland Silverfiskens kommentarer och tänkte bara ge tipset http://www.svenskt.se även till dig. Lingonsyltsbehovet kan du i alla fall få tillfredsställt :)

2006-02-03 @ 10:25:48

Jag har en fråga. Vet inte om du känner till poeten Anna-Karin Granberg, som skrivit självbiografierna "Där ingenting kan ses" och "Längre bort än hit". Jag kontaktade henne för ngn vecka sedan, för att fråga om det var okej att länka till henne. Nu undrar hon om jag känner till ngr bra bloggare som jag kan rekommendera. Ni är några stycken och jag undrar om jag får rekommendera din blogg till henne. Hon planerar att skriva en länklista med några "vanliga kvinnors" bloggar på sin hemsida alt poesibloggen. Hur hon sedan gör, vet jag inte. På hemsidan finns mer info om henne. http://www.digenia.se/
Där kan man även gå in på hennes poesiblogg.
Om du vill svara, så gör gärna det på min blogg.:)

2006-02-03 @ 12:46:24
#10: flasknosen

Med vanliga kvinnor menar hon snarast att det är o-kändisar.Jag kan verkligen rekommendera hennes självbiografier.

2006-02-03 @ 21:27:07

Oj! Vilka snygga skor du har! Själv tycker jag det är svårt att hitta skor, trots vanligaste storleken 39. Problemet är hög vrist.

2006-02-04 @ 09:44:09
#12: Mette

Wow! Vad många olika skor! Och snygga! Själv har jag inte alls många skor. Jag kanske skulle göra ett liknande reportage!? Hade varit skoj. Men. hahah... det blir mest converse då...hahahah!

2006-02-04 @ 14:34:22
#13: Josephine

marie: tack så mycket! jag har hört talas om den lanthandeln och deras initiativ. Om man bor riktigt långt bort så kan det vara värt frakten, för det tar ju ett tag mellan hembesöken.

flasknosen: jag ska kolla upp dem. "o-kända

2006-02-04 @ 14:41:19
#14: Josephine

"o-kända" kvinnor - det låter roligt... jag förstår vad du menar, men samtidigt finns det ju en hel drös som kanske är kända inom en viss krets.. dansband, röda korset, landstingspolitiker, handboll, professorer... vad är man då, halv-känd? *grin*

En liten tant - ja är detinte det ena så är det det andra... för lite flexibilitet i designen, helt klart! men prova vad som går att fixa hos skomakaren, det är ofta en lösning.

Mette - jag tycker inte alls jag har många skor *lol* fast det har ju blivit några par till de senaste åren för fotandets skull... (bra ursäkt hm?.. ;)

2006-02-05 @ 18:01:59
#15: flasknosen

Jag misstänker att jag missat något här...med tanke på att kameran verkligen gillar dig samt tal om foton etc..Tänker inte vara nyfiken i en strut. :-D

2006-02-06 @ 15:26:54

Ska visa min hustru din blogg. Utan att du vet om det har du förmodligen fått en kär vän. Hon har ett h-e att hitta dojor.

F'resten: hur går det med "finn 7 fel"? :-D

2006-02-06 @ 16:21:59
#17: Josephine

sju? det är ju nio foto'n, och vems fel förresten?? ska du dra in frugan i bloggträsket oxå? akta dig...

2006-02-06 @ 16:29:32
#18: Josephine

Herr Käck: aha, nu hittade jag det. Det var ju nästan evigheter sen som jag skrev det hos dig! *grin* Jag har inte letat. Först ska jag kolla vad som ska göras med mitt krånglande högerknä, SeN kan man börja planera våren... *liten suck* (oj, vad nyfikna all blev nu... vadå "7 fel" tihi - leta själva i Käcks blogg! ];->

2006-02-06 @ 17:33:37
#19: Gitta Käck

Peter hade alldeles rätt! vilka ljuvliga skor, och tack för tipsen! Själv lever jag med breda 43,5:or, pappas bidrag till arvsanlagen antar jag... Maken kallar mig för Imelda Marcos ibland, eftersom jag av någon anledning har svårt att låta bli skor som "nästan" passar. Funderar stakt på att låta en resa till USA tjänas in enbart med hjälp av skoinköp, där finns ju rätt storlek i affären för en billig peng!

2006-02-06 @ 21:05:27
#20: Josephine

Våra föräldrar ger oss mycket i arv... ibland lite för mycket (?) kolla internet för stora storlekar, Taceri är inte så breda, men det finns ju fler affärer. Bl.a. denna: http://www.vezzosishoes.com/index_uk.htm i Rom. Jag köpte sandaler där och de var breda och sköna. Ägarinnan Silvia är italienska och 185cm!

2006-02-06 @ 23:27:09
#21: Gitta

Det var rejält för en italienska! Själv nöjer jag mig med "modesta" 180. Trots det fick jag agera samlingsplats när vi var ute och reste med ryskgruppen i gymnasiet, jag stack ju upp!
Det löjligaste tycker jag annars blir när man är och shoppar kläder. Jag har flera vänninor som är ca 165 och mellan str 38-42, när de behöver XL, vad ska jag ha då?? Rent bortsett från att mina bröst givetvis inte sitter där bystinsnittet gör, eller midjan osv... Och att gå till affärer med stora storlekar, ja, det får plats fyra mig på bredden, men det är fortfarande samma fel på bystinsnitten om inte ännu värre, och ärmarna är lika korta!

2006-02-07 @ 17:06:17
#22: Josephine

Gitta - jag känner så väl igen mig, trots att det skiljer 17cm ;) senast denna veckan nu fick jag tag på en skräddare, en liten Brasilianska som precis öppnat eget och springer mellan sitt gamla jobb och sitt egna. Hon har sytt en blus till mig för jag var absolut tvungen att få ngt tillräckligt långt i ärmarna till helgen. Annars föreslår jag att du går med i Http://www.kingsizeclub.se och får inköpslistan (säkrast att ringa, vet ej vem som håller koll på webbsidan) - där finns massor av tips på affärer runt om i Sverige, Europa + massor av postorder från hela världen. 180cm är gränsen för tjejer så du kvalar in! ;)

2006-02-07 @ 22:28:39
#23: Anonym

Dessutom kan man ju sy själv - om man bara hinner... min bästis och jag var kända som fyrtornet och släpvagnen i skolan, och det ser ju lika kul ut fortfarande, särskilt som jag gillar klackar och har axlar som en lagårdsdörr! Annars känns det fånigast när morsan kommer hem från någonstans (typ Kina, Indien eller så) och har fyndat; "jamen jag köpte ju XL" och så räcker det att hålla upp plagget för att se att det inte skulle passa en svensk 12-åring. Hon har liksom fortfarande såhär nästan 35 år senare lite svårt att inse att hennes lilla flicka blev SÅ STOR! Fast det är ganska rart... Har försökt få henne att gå över till tyg, men...
Nu när det är inne med band och bårder är det ju i alla fall betydligt enklare att förlänga vad som helst några cm utan att det andra tycker att de5t ser fel ut, om man nu bryr sig. Personligen brukar min smak oftast falla utanför modet, och det är ganska skönt, när man väl hittar något man vill ha!
Tack för tipsen, har hört om dem förr, ska nog kolla upp dem!

Kramis/ Gitta

2006-02-07 @ 22:37:56
#24: Josephine

Gitta - jag och sy... kanske efter en sex månaders kurs eller nått. Syslöjden var rejält underbemannad med lärarkrafter om man säger så. Och tid förstås. Visste du att "fyrtornet och släpvagnen" kommer från en urgammal dansk sketch? har aldrig sett den, men hört talas om varifrån uttrycket kom en gång i tiden. (om jag minns rätt *brasklapp, brasklapp*) Mamma har ju pappa lite som modell vad det gäller ärmlängd, men hon har missat det där med att jag numera gärna vill se feminin ut och inte har och aldrig har haft mått 48 runt midjan. *grin* (som om det skulle finnas att välja på?) DET förbryllar mig - hur sjutton ska strumpbyxor storlek 48 verkligen räcka runt midjan på damerna med storlek 48 utan att de får magont?... Trender är för dem som följer dem. Jag brukar ligga steget före och SkapA dem! *lol* (känns det som ;) Hälsa herr Käck!

2006-02-09 @ 00:37:58
#25: Gitta

Det var väl inte direkt i slöjden man lärde sig, tyget var ju för dyrt, och om man tog med sig hemifrån var det ju orättvist mot de andra eleverna... Mer trial-and-error om man säger så, och inte för höga krav på spikraka sömmar.
Skorna är ju värre. "Men du kan ju handla på herrarnas" säger alla, och visst, det går ju, men jag får ont i hjärtat då! Peter förstod äntligen det härrom året när vi provat igenom en hel affär. Det var ocks därför som han visste att jag skulle falla för din blogg!
Jag gillar de andra inläggen med by the way...

2006-02-17 @ 15:52:45
#26: Sexy Sadie

Du er en utrolig høy og flott dame, Josephine. Hadde jeg hatt så lekre ben som deg skulle jeg bare gått i miniskjørt.

2006-02-17 @ 19:48:59
#27: Josephine

Gitta: jag är glad att jag gjorde detta inlägget ;) Först undrade jag verkligen om det kunde vara av intresse egentligen... men se det var det visst! *grin*

Sexy Sadie: det är lite kallt... dessutom vill jag inte alltid bli stirrad på... jag väljer mina mera utåtriktade dagar och kvällar. ;) tack för komplimangen!

2007-08-27 @ 22:20:56
#28: EVELINA

hejsan, är inte 180 men har ändå stora skor. 43:or ligger jag inne med (är 175 lång)
finns det någon bra butik i sverige, helst på nätet. Helst ska det ju vara normala priser och moderna. king size skor gillar jag inte, inga snygga iaf. var tvungen att köpa ett par fula skor till vigseln men hatar dom.
vad f*n ska man göra???
bor i skåne o här är det ont
om stora skor!

2007-10-27 @ 22:18:23
#29: Lizzy

Hej!
Det har öppnat en butik i Johanneshov i södra stockholm som heter Great Shoes. Dom har bara öåået vissa tider. http://www.greatshoes.se/index.html
Lizzy

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: