giraffen197

2006-02-22
23:49:43

Tankar

neuron



Vad är en tanke?

En kemisk reaktion? en elektrisk impuls? en kombination av båda två?
(hurdå?) Neurologi, psykologi, biologi, kemi... Vad styr min kärlek? mina val? mina flirtar och min trygghet? feronomer, barndomstrauman eller vad jag har ätit till kvällsmat?

Vi sätter civilisationen så högt... men i bottenvåningen ligger överlevnadsinstinkten och vältrar sig på sin divan. En beslöjad blick, ett sublimt ordval.. flirt med finess.. som ett tunt lager fernissa över mörk mahogny. En trevande åtrå, likt en bortslängd cigarettfimp genom bilrutan. Glöder, gräsbrand, buskarna tar eld, skogen brinner. Ett sexuellt vrålande rasande monster! Själva längtan, själva tanken på.. endast fantasin.. Hans hand nuddar vid min arm och min kropp genomkorsas av blixtnedslag! Men sedan. Ett antiklimax. En ensam svartbränd tallfura vajar i vinden...

En tanke... så mycket liv, så litet liv. Viktlös. Oviktig. En impuls, ett hjärtslag, ett andetag och borta. Flyktig, kaotisk men med orden kommer ett stillastående. Pompejis stelnade kroppar.

Psyke och Eros brottas i min labyrint... viljan att få veta, rädslan för vad ljuset ska avslöja. Brustna illusioner kan aldrig läkas. Oskuldens tid är förbi. Världen är full av gråa nyanser.. rätt och fel och döda floskler men sanningen rinner levande genom mina ådror.

Livet som alltid bryter sig igenom. Musen som knaprar mellan trägolv och tak. Den ena dödas med råttgift, den andra får leva i bur, inköpt från kvarterets zoobutik. Liv väljs bort, liv skapas. Värdet läggs på i efterhand. Den oskrivna tanken försvinner ner i sjön igen. (Excalibur)


Josephine < lite kvällsflummig
Kommentarer:
2006-02-23 @ 09:39:58

Den här gillade jag. Så intensiv och vindlande, precis som fria tankar brukar vara.

Jag har en fråga också, om ämnena till cirkeln. Har vi några regler för hur "seriösa" ämnena ska vara? Jag menar när jag ska hitta på ett själv. Kan det vara ett mer skönlitterärt tema? Har vi en specifik genre vi ska hålla oss till, eller kan vi hitta på lite "busigare" ämnen?

2006-02-23 @ 17:15:44
#2: Manon

Kul att läsa!!!

Önskar jag hade skrivit det själv:).

2006-02-23 @ 18:59:22
#3: Josephine

flasknosen - åh, tack :) Själv är jag inte helt nöjd... den blev för mycket stackato i rytmen, men nån dag ska jag väl få till det. Första gången jag skrev "tankar om tänkande tankar" var jag elva tror jag... ämnet är super-fascinerande. *ler*

Jag tycker det mesta går bra och även om jag själv föredrar att låta bli "räkna upp fem xxx" så kan det ju ibland bli bra saker av det med, som ämnet du fick av Kulturbloggen. Det vore bra dock om vi kunde hålla oss till tre-dagars-principen, annars om det går en vecka mellan tar det nästan två månader innan cirkeln är sluten och det tycker jag är lång tid... för en så liten duktig skrivargrupp menar jag ;) stå hellre över om du inte hinner eller byt med den efter - via mejl och kommentarer går det ju snabbt att ordna!

Manon - *ler igen* Du har säkert ngt i bakhuvudet som du har grunnat länge på du med! De e ba' å skriv ;)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: