giraffen197

2006-02-08
11:52:28

Veckans frivolitet (4)

stjärna



Denna gjorde jag för ett bra tag sedan efter ett mönster på internet. Blomqvist bok är bra, men det här med "delade ringar" lär man sig inte där. Det går ut på att du med två skyttlar påbörjar en ring och efter halva antalet knutar vänder du på hela arbetet och gör resterande knutar med den andra skytteln på andra sidan, men du gör dem "tvärtom". Istället för att låta knuten gå över från den ena tråden till den andra så håller du tråden mellan fingrarna spänd och knyter den istället. Därefter vänder du igen och genom att hålla knutarna stadigt mellan tumme och pekfingar (som vanligt) så drar du ihop ringen med tråden från den första skytteln. Fördelen med "splitted rings" är att du på detta viset kan göra långa kedjor med ringar utan några bågar eller lösa trådar emellan och det utökar antalet möjligheter och mönster enormt!

Ett fel finns dock med, när jag ibland är okoncentrerad så går allting automatiskt och *vips* glömmer man sig... en ihopdragen ring är så gott som hopplös att knyta upp - det enda man kan göra om det finns tillräckligt med tråd, är att klippa av på lämpligt ställe, lirka loss en tillräckligt lång bit och knyta ihop för att sedan fortsätta på arbetet.
I det här fallet var det inte möjligt.

(För mer information om frivoliteter scrolla ner under "kreativt".)

Imorgon åker jag bort ett par dagar,
tillbaka nästa vecka.

Blogga lungt!
Josephine :)

Andra bloggar om:
Kommentarer:
2006-02-08 @ 19:47:32
#1: el pedro

ja då höres vi senare in the nästa vecka

2006-02-10 @ 13:18:33

Vackert!

Du har nu ett ämne i min blogg.

2006-02-10 @ 17:59:17
#3: Annela

Hej!
Jag vill också vara med i skrivstafetten. Får jag det??

2006-02-10 @ 19:35:56
#4: Liza

Vad roligt, vi verkar ha blivit ett par stycken i skrivstafetten. Håller du reda på ordning och så? Kanske kan vi skriva det någonstans så att det blr tydligt? Ha en trevlig helg!!

2006-02-12 @ 08:51:14
#5: Mette

Hej!! Tack för supergulligt kort! Det pryder sin plats här på mitt annars ganska röriga skrivbord. Måste samla mig idag och städa lite. Har legat ganska däckad i div. sjukdomar. Både magen och huvudet... allt på en gång, suck.

2006-02-12 @ 23:03:08
#6: Josephine

Jodå, jag försöker hålla reda! *ler* Jag tycker att sju personer är lagom stort, om några mer vill så kanske man kan koppla ihop två intresserade och så får den bilda ny cirkel... mycket likt frivoliteter! *grin*

såhär ser vår kedja ut nu:

Josephine-Manon-Språkmakargatan-En liten tant-Annela-Flasknosen-?

jag ska sätta upp allt under ny kategori imorgon.

2006-02-14 @ 19:49:32
#7: Josephine

Mette - och jag har inte ens ngn sjukdom att skylla på! ostädat är det iaf...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: