giraffen197

2006-06-10
15:20:34

Fotbollstokiga Holländare!

oranje
Är detta ett fenomen även i Göteborg/Stockholm/Malmö? vimplar över gatorna, dekorerade fönster, pyntade balkonger ... som om alla som hysteriskt juldekorerar nu får utlopp för det även under VM...

oranje2
"Oranje" (orange) är, för de som inte vet, den Nederländska kungliga blodslinjen.

oranje3

oranje4

oranje5

oranje6

oranje7
Och det Holländska lejonet. Sverige har inte monopol på djurarten...

oranje8

oranje9

oranje10
"Consumptie-huis" - kanske har "coffie-huis" fått en sådan negativ klang pga Amsterdam att de hellre väljer ett annat ord? M.a.o. här serveras garanterat endast kaffe och mackor.

oranje11
Här säger man inte "heja" utan "hup". Efter fyra år tycker jag fortfarande det ser lite skrattretande ut...

oranje12
Hmmmm... ta ut segern i förskott eller bra mental fokusering? det är frågan.

oranje13
Grannsamverkan!

oranje14
hela himlen är full av ... vimplar.

oranje15

rosor

nä, tacka vet jag mina rosor, äntligen en annan färg!

Josephine ;-)

Andra bloggar om: Holland, fotboll, VM
Kommentarer:
2006-06-10 @ 17:41:11
#1: Bloggblad

*tittar ut på gatan*
Nej, jag ser inga vimplar på vår lilla återvändsgatstump...

2006-06-10 @ 20:11:45
#2: tina

inga vimplar här i stan heller, men jag har aldrig sett så många vuxna män iförda fotbollströjor på stan tidigare...dessutom kan man ju nu konstatera efter första matchen att några mål kan svenskarna inte göra verkar det som...

2006-06-10 @ 20:32:47

Fotbollströjor men inga vimplar i vår stad. Eftersom det inte blev några mål i dagens match har heller inte några avgrundsvrål hörts från balkongerna.

2006-06-11 @ 09:35:30
#4: Josephine

Det kommer att bli ett SvårT gruppspel om Zlatan och Henke inte lyckas göra mål ens mot T&T...

2006-06-11 @ 12:27:34
#5: Mette

Njae... inga vimplar... mer hysteriska människor med vikingahorn på huvudet och tutor i händerna... den ena fullare än den andra.

2006-06-12 @ 04:01:49
#6: Stefan

Här är det mycket blå vimplar (Samurai Blue), men jag vet inte varför den japanska färgen blev just blått? Inget blått i flaggan sist jag kollade. Kanske samma fenomen som i Holland, där det inte heller finns någon orange färg i flaggan.

2006-06-13 @ 20:17:06
#7: Josephine

Mette - häll vatten på dem om de envisas med att tuta under din balkong... (om du har en?)

Stefan - blått är kanske en kunglig färg? eller en zen-buddistisk? (det är väl zenbuddismen som är religionen i Japan?...hm.)

2006-06-22 @ 19:57:56
#8: Aronson

Tjusigt! Känner ett styng av avund... ;-)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: