giraffen197

2006-06-02
00:15:52

Skrivarcirkeln - Därför är jag glad att jag är vuxen och inte längre ett barn

Detta ämne fick jag av Mette. Många tankar har gått genom huvudet, men inte har jag blivit klokare för det...

Det handlar om begreppen vuxen och barn, när det ena övergår i det andra, vem man är vuxen inför och för vem man fortfarande är ett "barn" (i regel för ens föräldrar)... Enligt min ålder och mina erfarenheter är jag en "vuxen", men i jämförelse med jämnåriga känner jag inte alls att jag har nått den officiella "vuxen vuxen"-positionen i samhällsstegen. (Hus, familj, barn eller villa, volvo, vovve - eller på holländska "huisje, boompje, beestje" hus, träd och husdjur... ah vilken vacker tavla :-]

Å andra sidan SkA man inte jämföra sig med andra... vi vandrar alla vår egen unika väg. Man kan vara vuxen i vissa aspekter men inte i andra, liksom en del barn och tonåringar är tidigt mogna och vuxna i sitt tänkande och beteende. Jag var inte en av dem. Jag var visserligen ofnittrig och lillgammal, men inte mera mogen för det.

Jag minns kring tolvårsåldern hur förmågan att leka försvann. Det kom gradvis smygande... den tidigare föreställningsvärlden som var alltuppslukande försvann... busken eller trädet blev aldrig riktigt det där sagoslottet... indian-känslan ville inte längre infinna sig... Verklighetsuppfattningen trängde sig på och saboterade.

Eller var det det sociala trycket från vuxna? Förväntningarna att man skulle bete sig annorlunda? Hormoner eller en kombination därav?

Likt hur vårt synfält med högre ålder blir vidare och vidare, så att man kring just den åldern även kan uppfatta rörelser i ögonvrån. Så utvecklas också hjärnan till sin fulla kapacitet för att kunna ta in omvärlden, lära sig det sociala samspelet och allt annat som är nödvändigt för vår överlevnad.

När vi föds är vi ett med alltet. Det finns inget jag eller du, bara ett "är". Sakta eller snarare rasande fort, växer kropp och själ och allting blir itudelat i mindre och mindre bitar för att sättas ihop i nya komplicerade mönster. Ett fåtal lär sig hitta tillbaka till detta "är", utvecklar sin medvetenhet över alla begränsningar och sluter cirkeln.

Jag är glad att jag är vuxen just för denna större medvetenhet, alla erfarenheter som har format och slipat och böjt och färgat... Friheten att kunna styra mitt eget liv är både härlig och betungande. Ingen ansvarar längre för min säkerhet eller mitt välbefinnande, allt måste jag tänka på själv, men det är också skönt.

Att få göra och tänka efter eget huvud.

Men vi borde leka och skratta mycket mera...


Josephine


Imorgon fredag kommer en sammanfattning + ny turordning.
Kommentarer:
2006-06-02 @ 11:21:01
#1: Mette

Den var bra!

Tanken... när slutade man leka? Hur kändes det? Hm... intressant. Jag har för mig att jag VILLE leka... men jag visste att det var barnsligt och att jag skulle anses som knepig så jag lade locket på.

Det är ju nå´n "kändis" som sagt att "Vara vuxen är att våga vara barn" - det stämmer ganska bra i mina ögon.

2006-06-02 @ 21:45:55
#2: Excessa

Tänkvärda ord.. jag har inte heller uppnått den officiella "vuxen vuxen"-possitionen.. men jag vill inte heller dit! hmm.. vad vill jag då med min önskan om vänskap o kärlek..

Jag tror att det många gånger är "vuxnas" förväntningar som styr oss.. oavsett om vi är barn eller har några år av självgående på nacken..
Jag instämmer helt o hållet med dig; Vi borde leka och skratta mera!

Ps. Fast jag hatar o avskyr ordet; Borde! Men i detta sammanhang så passar det väldigt bra Ds. :-D

2006-06-02 @ 21:47:54
#3: Bloggblad

Intressant. Och det är relativt. Det är nog därför jag tycker det är så himla kul med kyrkokören. Herrarna där (riktiga små charmgubbar) anser att jag är en flicksnärta. Medan jag i mina unga manliga kollegors ögon är en tant...

2006-06-04 @ 08:48:48

Tänkvärd text! Vet inte om jag någonsin slutat leka egentligen, beror på hur man definierar lek kanske. :) Samtidigt är ju karaktären på leken annorlunda.

Det är sorgligt att det är hus-barn-volvo etc som anses vara tecknet på verklig vuxenhet. Om det vore så, varför finns det då så många totalt omogna föräldrar?

2006-06-07 @ 23:56:15

Mycket bra!
Jag tror att vi som bloggar har en hel del leklynne igång. I varje fall vi som inte är gravallvarliga och argsinta! ;-)

2006-06-19 @ 20:07:48

hur gör man för att komma med i skrivarcirkeln=??

2006-06-19 @ 23:57:14
#7: Josephine

johannapannan - svarat i din blogg ;-)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: