giraffen197

2006-05-28
14:18:05

Dynlandskap

Dynlandskap


För två veckor sedan hade vi en härlig söndag i riktig sommarvärme. Då åkte vi till "Wassenaarse slag" norr om Haag. Strax bakom havet finns detta fantastiska sceneri med gräsbevuxna dyner. Bilderna får tala för sig själva.

tallar


tallar2


tallar3


dyner2


dyner3


dyner4


dyner5


dyner6


dyner7


havet1


Havet!

havet2


havet3


havet4


havet5


Man planterar strandgräs för att binda sanden så att inte hela dynen äts upp av vinden och sanden förs någon annanstans.

patrick


Min älskling. ;-) Notera silverpoppeln vars blad på undersidan är ludna och vita. När vinden blåser böljar delar av landskapet i silvervågor.

Josephine
Kommentarer:
2006-05-28 @ 20:22:30
#1: Mette

Åh vad härligt! Vilken härlig dag... att åka på utflykt. Det var längesedan jag gjorde det... hm... har lust.

2006-05-28 @ 22:01:34
#2: Mette

Har vi plats för en till? En Flaxa har dykt upp på min blogg och vill vara med i skrivarcirkeln.

2006-05-29 @ 13:00:39
#3: lisa

ja, ska man vara krass så är det fortfarande den gamla klassiska madonna vs horan debatten som gäller...dock känns det som om den blivit allt hårdare på de senaste åren. ju mer naket vi ser i tv, desto större krav sätts på kvinnor/tjejer hur de ska vara/inte vara. Bbba har på något vis blivit en motpol till alla doku-tjejerna; det nya vilda livet är att spendera pengar och bara leva för ytligheter. det gör ju även adeln, så det måste vara okej..

skriva böcker, tja då måste man vara en bra skribent och kunna hålla en läsare. jag försökte när jag var 18 och 20, skickade in material till diverse bokförlag men ingen nappade. nu känns det mer som om jag vill vänta ut det hela tills jag känner att det är dags. istället bloggar jag.

2006-05-29 @ 19:08:18
#4: Josephine

Mette- svarat hos dig och skrivit hos Flaxa, ska knö in henne i nästa lista.

Schmut - skrivit hos dig. På tal om blogg så funderar jag på att eventuellt använda de bättre bloggtexterna som underlag för något bokliknande, det går alltid att baka in ett och annat i något tema. Stackarna på bokförlagen drunknar väl numera i buntarna av manuskript som kommer in när varannan människa har en blogg och upptäcker att de kan skriva och faktiskt har besökare oxå...

2006-05-29 @ 22:44:45
#5: Bloggblad

Så härligt. Och exotiskt. Första gången jag var i NL med mina föräldrar, -64, skulle vi ut till en campingplats vid kusten, men efter sååååå lång sträcka med bara sanddyner och utan att se vare sig bilar eller hus, tog vi fram kompassen för att kolla om vi var på rätt väg... Haarlem? Kan det hetat så?

2006-05-29 @ 22:51:39
#6: Josephine

absolut - Haa(?)rlem i Nju Jåk är döpt efter Holländska Haarlem liksom Brooklyn är döpt efter den lilla byn Breukelen. *ler* och "Yankees" lär komma av att engelsmännen tyckte att alla holländare i den delen av de nya kolonierna hette "Jan and Cees". Nu åskar det här, lämpligt att krypa till kojs. cu!

2006-05-30 @ 11:42:39
#7: Charlotte

Fina bilder! Men än är det inte riktigt säsong för strandturer här i Sverige, det är för kallt och för regnigt. Intressant att läsa om relationen mellan USA och Holland! Ska passa på att fråga; går det bra om jag länkar till dig på min blogg?

2006-05-30 @ 23:13:31
#8: Josephine

Holländarna var ju näst efter engelsmännen de första immigranterna... och det var Holländarna som snodde vår svenska koloni i Delaware (van Stuyvesant) innan Engelsmännen tog alltsammans. Ett stycke historia levandegjort av Helmer Linderholm bl.a. med ungdomsböckerna om svensk-indianen "Amisko", en riktig 70-tals klassiker då indianer var på modet i litteraturen :-)

2006-05-31 @ 17:21:44
#9: Bloggblad

Tack - då fick jag veta nåt nytt! Bra.

2006-06-01 @ 07:20:06

men ååååååh - jag vill också vara på ett så vackert ställe!!! Tack för fina bilder!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: