giraffen197

2006-05-09
21:15:02

Sandskulpturfestivalen

Sandskulptur1

Mmm det är ju ett rejält sandtorn...

Sandskulptur2.jpg

Intressant landskap

andskulptur3

med söta detaljer! Den här sortens sandskulpturer görs inte med den vanliga strandsanden utan med en speciell hittransporterad flodsand som stelnar till snudd på cementliknande hårdhet. På så vis lyckas man med att få skulpturerna att hålla någorlunda under de två veckor festivalen pågår.

Sandskulptur4

Årets tema är Mozart. Innuti tornet finns musiken!

Sandskulptur5

Ett fantastiskt litet landskap :-)

Sandskulptur6.

Nästa skulptur ser misstänkt ut. Orgelpipor? (Jag visste inte att det var Mozart tema förrän vid skulptur fyra då två förbipasserande killar talade om det.)

Sandskulptur7

En kista med en hand från en levande? död?... det blir mer och mer ruggigt..

Sandskulptur8

Notera nålarna mot duvor och trutar. Ingen fågelskit här tack!

Sandskulptur9
´
Sandorgel

Sandskulptur10

Och där är Mozart. Måste va ett av hans requiem.

Sandskulptur11

Sagofigurer?

Sandskulptur12

Kanske inte, hon är ganska lik drottning Beatrix...

Sandskulptur13

Och ett svin och en man... ja just det! Trollflöjten, inte sant?

Sandskulptur14

Musikslingor

Sandskulptur15

och där sitter den unge kompositören själv.

Sandskulptur16

En sjöjungfru?

Sandskulptur17

Klänningen ser ut som en jättelik flerflikig tunga. Bakom henne en sur kärring och en halvnaken tjej...

Sandskulptur18

aha, det är en man som drar av henne paltorna. Det förklarar saken. Han vill väl dra med henne ner i spa't.

Sandskulptur19

Oj, hade han allt det i huvudet?

Sandskulptur20

Så han luktar på en ros? *Min älskling du är som en roooos* Fast han ser allt bra fundersam ut....?

Sandskulptur21

Inte undra på det när en såndär filur smygit sig in i näsan!
(notera - alla kvinnans åldrar är representerade)

Sandskulptur22

Nej, han ler, så han är rätt så förnöjd ändå. Killarna sa att det var "Mozart och hans kvinnor."

Där finns ytterliggare tre skulpturer, men efter denna tog batteriet slut. Två ligger längre bort mot hamnen, den tredje vette sjutton var den är, troligen längre bort från piren mot norr, fast jag såg den inte...

Den officiella hemsidan

Fler foton från en annan hemsida

Detta är den bästa tiden att besöka Holland. Tulpaner, Koninginnendag (ca 800 000 partajande personer på Amsterdams gator) och så sandskulpturfestivalen. :-)

men vill man ha varmt badvatten ska man komma i slutet av Augusti.

*ler*
Josephine

Andra bloggar om: Holland, Scheveningen, sandskulpturer, strand
Kommentarer:
2006-05-09 @ 22:21:39

Åh FANTASTISKT! Jag är otroligt förtjust i sånt här. Så glad! Steppar! Tack!

Jag har fått en pinne i stafetten och utber mig om någon dags förlängd betänketid - bortbjuden.

2006-05-10 @ 07:48:18

åh, så vackra saker människor kan göra... jag kan inte ens göra en vanlig sandkaka... tack för trevlig stund =)

2006-05-10 @ 14:46:36

Vackert, men det är lite Rain Man över det... :-D

2006-05-11 @ 09:24:50
#4: Mette

Wow! Så fina skulpturer!!!

2006-05-11 @ 20:12:17
#5: el pedro

grymt coolt helt enkelt.

måste varit kul att knalla runt bland dessa skulpturer?

2006-05-12 @ 00:32:29

Skrivarcirkelmeddelande:
Jag har sprungit klart med min pinne om "Förutfattade meningar" och genast skickat en ny till Annaa.

2006-05-12 @ 21:15:15
#7: Josephine

En liten tant - strålande cirkelbidrag! det rycker fortfarande i mina skrattmuskler :-)

Hedgehog-Sara - man blir aldrig för gammal för att bygga sandslott.

Käck - du menar att det lätt regnar bort? ElleR att det är FöR perfekt?... *ler*

Mette - bara nu... snart börjar de vittra ner, jag ska titta igen på söndag, men då lär de inte vara lika fina.

el pedro - det är en upplevelse! på avstånd, intill, detaljer och att gå runt dem. För övrigt undrar jag vad det är som sticker ut från Mozarts handflata vid rosen?..... hmmmmmmm.

2006-05-12 @ 22:30:56
#8: Bloggblad

Fantastiskt! Att lägga ner så mycket möda på något som snart försvinner... (så tänker jag om konserter också ibland)

2006-05-13 @ 00:55:42
#9: Annela

Otroligt vackra skulpturer!! Och vilka fina bilder du tar! Jag hade ingen aning om att det ens fanns en sådan festival. Det var så intressant att läsa dina kommentarer.

2006-05-13 @ 09:10:30
#10: kusin Frika

Ja, de är verkligen konstverk utan dess like (motsvarigheten i Sverige är väl ishotellet med alla konstverk i Jukkasjärvi).Häftigt att de inte är eviga. Allt är som förgängligt. Det blir mer levande så.

2006-05-13 @ 09:15:24
#11: Josephine

Bloggblad - jo det är fascinerande! verkligen i enlighet med devisen "alltings förgänglighet". Ännu mer kortvarigt är ju Navajoindianernas sandmålningar som de kan arbeta på i timmar för att sedan under (botnings)ceremonin spolieras på två sekunder. Det är något vackert över det, att skapa, att njuta av resultatet, att låta gå-släppa taget om det- allting dör men lever ändå vidare inom oss. Jag tror den moderna människan har fastnat och inte längre klarar av döds-processen. Vi försöker till varje pris stanna tiden med påföljd att vi blir till zombies, inte längre lever fullt ut.

Annela - tack :-) och kan du tänka dig att det är en riktig skruttdigikamera jag har! allting närmare än 2m blir suddigt... konsten att fotografera är inte att kunna köpa en dyr kamera utan att välja rätt vinkel! du ser stängslet runt varje skulptur? trixigt, men det gick ändå att välja rätt ruta här och var att fotografera igenom ;-)

2006-05-13 @ 09:18:38
#12: Josephine

Frika - ha ha - vi skrev visst samtidigt! jag har sjungit för din syster denna morgonen ;-)

2006-05-13 @ 09:43:54
#13: häxcissi

härliga bilder, gillar särskilt de med orgeln. håller med om att vi människor har svårt med döden, mamma blev gamska upprörd över den där kistan med handen...

2006-05-13 @ 09:58:49
#14: Josephine

men cissi då! Du får inte skrämma henne så! *skrattar*

2006-05-14 @ 01:54:53
#15: Manon

Vilka sandskulpturer! Måste vara mastigt att se det på riktigt! Min ynkliga dator fick fnatt då jag skullle öppna din sida idag:).

Underbart!

2006-05-14 @ 08:01:21
#16: Inga

Oj så läckert!

Det kluvna huvudet är nog min favorit.

Nästan filosofiskt med så mycket arbete nedlagt på något som sedan bokstavligt talat "rinner ut i sanden".

Att leva här och nu och verkligen anstränga sig för att det ska bli en bra upplevelse. Sen finna sig i att bara minnet finns kvar av vedermödorna.

Inte fördjupa sig så mycket i det som komma skall, inte planera för en osäker morgondag.

Plantera ett träd idag även om Du vet att Du ska dö imorgon.

Osv, osv i all oändlighet.......

2006-05-17 @ 19:26:24
#17: Josephine

Manon - jo bilder kan vara ett krux med mindre datorer... därför lägger jag inte heller upp några stora bilder, bara mindre.

Inga - ja, det är även min favorit. Överraskningseffekten mellan de två sidorna är toppen!

2006-05-19 @ 16:25:53
#18: Lena

den ena är ju värre än den andra, vilka konstverk!

2006-05-30 @ 11:37:11
#19: Charlotte

Helt makalöst! Vilka figurer! Vilket jobb det måste vara att arbeta fram alla detaljer. Tålamod, tålamod. Och så måste man väl vara riktigt graciös så att man inte har sönder något som man precis har gjort!

2006-05-30 @ 22:18:18
#20: Mifflan

Wow!
Så häftiga skulptuerer. Tack för dina kommentarer de förstärkte upplevelsen!

2006-05-30 @ 23:25:13
#21: Josephine

Lena - jo, de blev bättre och bättre tyckte jag, med nr.4 som höjdpunkt - de andra såg jag bara på avstånd och de verkade inte lika bra som nr.4

Charlotte - sanden de arbetar i är från början nästan lika hård som cement. De mejslar ut allting försiktigt, försiktigt...

Mifflan - med mycket nöje! Kul att du tittat förbi :-)

2007-04-20 @ 13:54:15
#22: Anonym

grymt snygga sandskulpturer!!
den som hade orjelliknande rör tycker jag va snyggast

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: