giraffen197

2006-09-11
21:36:15

Brugge igår

ok. detta blir kul (kanske) - jag har verkligen fortfarande massor att lära mig om min mobiltelefon-kamera. T.e.x. att det går att ta liiite större format än 160 x 120 pixlar!! *lol* Särskilt om fotografierna senare ska vara något att se på på internet...

folka
En liten miniparad av gamla bilar stod uppställda på "Het Zand" - ett av de större torgen som man kan parkera under i Brugge.

folka2

Hmmmm detta var en.... Wolksvagen tror jag - gammal sportmodell.

modell
Matchande top.

test

En cool hoj. Riktigt vacker. (Får man säga så om en custom-made Harley?)
Kameran har autofocus - enda anledning att bilderna blir suddiga måste vara dels den låga upplösningen (bara 120 x 160 som sagt var) och mina skakiga armar...

kyrkfönster

Inne i Sankt-Salvator-katedralen (Den helige räddaren?). Som med de flesta katolska kyrkor är denna rikligt dekorerad och då Brugge under medeltiden var en stad att räkna med (innan Holländarna skar av sjöfarten för dem och Amsterdam tog över) skänkte de rika köpmansfamiljerna stora summor till konstnärlig utsmyckning för sin själs räddning och en hel del för eget nöje... Kyrkan var medeltidens biosalong.

fönster

Här försökte jag zooma korsbäraren - syns han?

Beata

Den heliga Beata. Vad hon än gjorde (eller vägrade göra) fick hon sota dyrt för det. (ett svärd i hjärtat) De flesta kvinnor som tog sig ton blev aldrig helgonförklarade, de blev brända på bål som kätterskor istället.

spets

Flandern är berömt för spetsarna som knypplades här innan industrialismens tidevarv.

spets2


tapisseri

Vävda tapeter eller tapisserier var/är en av Belgiens specialiteter. Den som har läst Tracy Chevaliers bok "Kvinnan och enhörningen" får veta en hel del om tapisserivävning i Bryssel. Ett vanligare ord är gobelänger, efter den fabrik som fanns i Paris ägd av familjen Gobelin. Men den tillverkningen är ngt yngre, från år 1662.

Brugges mysiga kanaler

En av Brugges mysiga kanaler. Även här går turistbåtar men de är betydligt mindre än de som forsar fram i Amsterdam.

svan

Svanpar.

Vår Frukyrkan

I bakgrunden tornet till Vår Fru-kyrkan (dvs Maria). I de flesta av de gamla kvarteren finns nischer med en liten staty av Maria och Jesus-barnet.

skorstenar

Men det var den besynnerliga toppen av skorstenen jag ville visa. Ett till zoom-försök.

bästabild

Faktiskt tror jag detta blev den bästa bilden av dem allihop. Patrick avnjuter en öl brygd i Brugge.

Jag lovar större bilder nästa gång!

Josephine
Kommentarer:
2006-09-12 @ 08:19:52
#1: Tina

Tack för resan till Brügge! Har aldrig varit där, men du har fångat det bra...trots små bilder. Skulle dock gärna resa dit!!! Visst är det kul att fotografera! Vet inte hur många tusen som är tagna på Oskar...du ska få se några av dem...har nåt där han sitter i knät på Annelie taget nu i sommar!!

2006-09-12 @ 08:20:59
#2: Tina...igen!

Oj, var lite snabb?! Glömde kramen! Ha det...vi hörs!

Kramkram!

2006-09-12 @ 15:03:13

Bild 2: Vilken häftig färgkomination... Tack för kommentaren..
/ Anki

2006-09-12 @ 22:10:13

Hej det är ju du igen. Vad kul. Bor ni alltid där nere? Min förhoppning är att vi flyttar inom en 2 års period nånstan till ett annat land. Mannen letar jobb vi får se vad dom kan erbjuda../ Anki

2006-09-12 @ 22:32:27

Jag är hemma men jämt upptagen med att träna fika och fara runt sen är det mina barn som får min tid bara dom är hemma. *ler* mannen är i Afghanistan sen i februari därför började jag blogga.../ Anki

2006-09-13 @ 22:44:48

Nej inte äns jag sa ifrån, diskussionen var het mellan dom och jag kände att jag ville ha låg profil. Eftersom jag alltid råkar illa ut..

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: