giraffen197

2006-09-17
23:21:20

Om att blogga

Jo!
jag tänkte det kanske vore bra att återkomma till detta med konsten att blogga... eftersom jag av en väninna i Sverige fick veta att hon inte hade tid att blogga. ok. låt oss se nu... vad ÄR egentligen att blogga?

Enligt hennes kommentar drar jag slutsatsen att de flesta anser att för att vara en riktig bloggare måste man skriva varje dag, minst. Och att en blogg är en dagbok.

Om detta vore sant så skulle min blogg vara stendöd och jag skulle aldrig ha några besökare, men det har jag, så då är det inte sant.

Jag har tagit till mig vad de flesta sa när jag började - att bloggen är personlig och att man får göra vad sjutton man vill med den. Om man har tid och lust och inte får ont i rygg och nacke kan man sitta hur mycket man vill framför datorn, men de förutsättningarna har inte jag. Och skriva och uppdatera en blogg varje dag för sakens egen skull blir efter ett tag ett frustrerande tvång som tar bort gnistan, åtminstonde min gnista.

Guillou klagade över "pladdriga" bloggar, nå, ingen tvingar honom att läsa dem. Vad synd det är om honom som inte har hittat de "opladdriga" för dem finns det massor av! Jag hoppas jag hör till de intressanta, i alla fall ibland... av några...

Till bloggandet hör inte bara att skriva (fotografera) och uppdatera den egna bloggen, ett lika stort nöje är ju att läsa andras bloggar! Och vad skönt det då blir med dem som inte skriver tjugo långa inlägg per vecka... för efter ett tag så har man ju plötsligt minst femtio olika bloggar man vill läsa då och då... och kommentera. Få är de bloggar jag läser där jag inte lämnar en kommentar. Det känns så självklart att jag får dåligt samvete om jag går från någon utan att skriva en hälsning för att visa att jag har läst... Det kanske är något jag måste jobba med?

För hur man än vrider på det hela - även om jag inte själv skriver något, börjar jag läsa några bloggar så har plötsligt en timme sprungit förbi!

Vilken tur(??) att jag inte har några barn ännu...
de skulle trötta och besvikna somna innan godnattsagan.

Jozzzz*

ps. Den bästa sidan för att kolla dina bloggar är http://www.bloglines.com/myblogs.

Andra bloggar om: blogga
Kommentarer:
2006-09-17 @ 23:56:43
#1: Bloggblad

Jag funderar också en del på det där. Tyvärr har flera av mina favvisar slutat blogga - och några fortsätter skriva, fast verkar ha slutat kommentera både hos mig och andra. Men rätt som det är dyker nya "kompisar" upp och jag hittar nya roliga bloggar, så det svänger lite.

Det finns flera trevliga som skriver nåt nytt i stort sett varje timme och att hinna ifatt där efter 2 dagar... det går inte. Då välkomnar jag också det relativt korta inläggen.

2006-09-18 @ 07:50:01
#2: el pedro

tror att många ser bloggandet som dagböcker.

det är ju egentligen en utvecklad form av "hemsida" faktiskt tycker jag.
det finns ju inga direkta regler för vad en blogg skall innehålla.

fast om man säger sig inte ha tid så är man väl inte direkt intresserad av att börja?

2006-09-18 @ 17:41:25

Jag tycker det är skönt att skriva av mig och älskar att läsa vad andra tänkt men inte sagt... För jag ser det nog inte som en ren dagbok få som skriver så utan mer åsikttorpeda...

2006-09-18 @ 18:34:15
#4: Josephine

Bloggblad - ja, jag njuter av att läsa både ock - både långa och korta blogginlägg, men för mitt egeT skrivande passar de längre inläggen bäst och då är det ganska skönt att inte vara "tvingad" att skriva en massa varje dag. Bloggen är fri!

el pedro - där sa du nått... vill man verkligen så slutar man med något som är tråkigare för att få tid... *grin*

Anki - åsikts-torpeda, kul ord! Diskussioner i kommentarsfältet kan bli nog så spännande...

2006-09-18 @ 22:08:54

Det är synd om Guillou. Så'nt omättligt behov av uppmärksamhet. Kanske ingen läser hans krönikor i Aftonbladet längre - alla läser intressantare saker ute i bloggvärlden istället!

Ens blogg är ens blogg och den sköter man som man vill och har lust med.Tycker jag.

2006-09-19 @ 06:50:12

Jag tycker att det är kul att pyssla om min blogg. Lite för kul ibland. Borde väl göra annat.

Men största fröjden är att läsa andras.

2006-09-19 @ 17:29:07

Jag håller med dig! Min blogg är min och jag gör som jag vill med den. Jag är väldigt glad och ibland förvånad att det finns någon som läser. Kommentarerna är roliga att få. Jag gör som du visar att jag läst genom att skriva en liten kommentar så gott som alltid.

2006-09-19 @ 18:10:03
#8: Josephine

En liten tant - som jag skrev i en annan blogg - jag mötte honom på bokmässan i GBG och han var totalt ointresserad av att prata i alla fall denna läsaren (mig). Besöker en författare en bokmässa så får han väl bjuda lite på sin tid och visa intresse?

Studiomannen - det är attans kul att läsa en rolig blogg, men att skriva är för mig ett behov... så jag har svårt att säga vad som ger mest egentligen.
(Hälsa Gitta tillbaks!)

Londongirl - jag tror det blir så att mina "korta" inlägg hamnar härnere istället! *lol* Den som vill läsa mera kan alltid botanisera under alla kategorierna till höger.

2006-09-19 @ 20:37:00
#9: Åsa

Jag tror de flesta bloggar skulle bli "icke-bloggar" om det blev dagliga uppdateringsförväntningar.

Jag varierar. Ibland blir det varje dag, ibland blir det mer sporadiskt. Det viktiga är som du skriver att det är personligt, det är jag själv som väljer. Jag tycker inte bloggen blir mer intressant att besöka för att den uppdateras ofta. Kan nästan bli tvärtom när jag läser hos vissa, att det inte finns någon riktig blogglädje trots de många uppdateringarna, utan att det mer är något som ska göras.

Jag har en förståelse för Guillou när han väljer att inte läsa bloggar. Det finns andra sätt att bevaka nyheter på, som var hans intresseområde, och man måste inte intressera sig för allt nytt som kommer.... Tiden är begränsad.

2006-09-20 @ 09:19:47
#10: Kiwi

Är själv helt ny i blogg världen, haft bloggen i bara några dagar. Öppnar datorn för att lägga ner lite kvalitativ tid på den, kollar runt lite på andra bloggar... helt plötsligt har man blogghoppat runt i två timmar. Känner mig överväldigad utav sortimentet. , som när man gick in i en godis affär med veckopengen och fick köra ole dole...för varje tuggummi sort. Hur hittar ni bloggtid?

Du undrade var i Nederländerna jag bor. I Almere (de polder). Superläge, schiphol 40 min, Amsterdan 20 min (med tåg), fast helt olik resten av landet, Almere har bara funnits i 35 år. Allt är nytt, inga historiska packhus, inga kvarnar, inga stora träd ...

2006-09-20 @ 16:38:52
#11: Ninni

Jag skriver i stort sett varje dag, men det gör jag för att jag tycker att det är kul!
Jag skriver långa inlägg ibland...men oftast blir det nog mest som en dagbok!

Ha det bra, kram

2006-09-20 @ 21:43:52
#12: Josephine

Åsa - jo det är viktigt att vara medveten om VaD man lägger tid på... just nu har jag precis slitit mig från datorn och spelat en stund. Skönt för själen!

Kiwi - japp, rena godishuset! Jag hade exakt samma tanke när jag började :-) i perioder blir det mycket blogg och lite diskande/städande/matlagande (kina-mat eller liknande finns ju att ta till)... och bloggar jag inte så läser jag troligtvis en bok. Ha- festligt att man säger "de polder" med bestämd form - vilket ju är mycket sant - Flevoland är verkligen poldrarnas polder! hi hi Ett stycke markingengiöriskt underverk, så mycket land vunnet från "Söder-sjön" (Zuiderzee, mitt emot Nordsjön - innan avspärrningen byggdes.)

Ninni - var och en blir salig på sin melodi! *kram tebaks*

2006-09-21 @ 22:00:00

Hittade du ditt hus i Haag? På google earth. Lite roligt man kan rita en stor fet text på gatan och sen vips ser man den på datan. *ler*

2006-09-22 @ 08:26:07

Jag skriver här så jag inte förstör er skrivarcirkel. Jag är 37 med fuskade ögonbryn jag blev av med dom riktiga tyvärr och blev tvungen att tatuera dit dom *asg* japp och det gjorde inte så ont men skulle hellre ha mina riktiga kvar. Trillade du av stolen nu? *ler*.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: