giraffen197

2007-08-26
23:26:37

Uitmarkt i Amsterdam

image501

Igår var jag på årets Uitmarkt i Amsterdam. Det är en sorts festival som pågår i fyra dagar inriktad på allt som har med kulturliv att göra. Musik, teater, dans, musikal, litteratur, konst, muséer - allt inom högre kultur får en chans att visa upp  sig, sälja rabatterade biljetter, ragga nya besökare, få intresserade att skriva upp sig på mejlinglistor och dela ut årets kommande program av konserter m.m. Uitmarkt är rasande populärt, inte minst för att de har några stora utomhusscener med olika band och orkestrar samt en del öltält. Nästan lika många besökare som på Drottningdagen.


image502

I år hade man bestämt sig för att undvika centrum och placera det hela var tidigare Sail05 var,
runt IJ-haven - Piet Heinkade och Java-eiland. Utsikten från IJs musikbyggnad och solskenet gjorde det hela ganska angenämnt, men avstånden mellan de olika attraktionerna var mindre roligt.


image503

Väl där fick vi vara med om avgången av en riktigt stor kryssare. Det är ingen båt... det är en flytande stad!
Costa Atlantica från Genua.


image504

Så stor att den inte fick plats på ett foto...  Att kapten och styrman kan kontrollera det här åbäket är smått otroligt. Den var tvungen att först åka en bit ut på IJ mot öster innan den hade nog med plats att vända och åka iväg till nordsjökanalen mot havet.


image505

En Amsterdambo som glatt lät sig fotograferas. (Fast han kan ju vara Fries också, eller från Brabant... jag frågade inte varifrån han kom.  ;-)


image506

En tärningsdam som i sin cape dolde efter tärningens prickar små fina kort med tänkvärda citat.


image507

Och även sandskultpurer är ju konst!  Se mina äldre bloggar om sandskulpturer.



image508

Svårt att ta i motljus på avstånd.


image509

Det roliga var att även kreativa besökare var välkomna att prova sina idéer och sin skaparlust!


image510

Hus och husfasader i stil med det stora konstverket i mitten var populärt.


image511

Kan ni gissa vad detta är? Det är marknadsståndet för Mauritshuis (i Haag) och det som hänger på snöret är kassar, sydda av de stora banderollerna som hängde utanpå huset i höstas!


image512

Denna tjejen var söt och poserade för mig. Banderollerna gjorde reklam för en utställning om konstnärerna Rubens och Breughels samarbete på 1600-talet. Jag fotograferade bara den ena gaveln, det fanns tydligen en till banderoll på andra sidan huset.


image513

Detta tyckte Patrick var mycket likt mig när jag försöker nypa honom genom telefonen.... *grin*


image514

Och vi avslutar med ett typiskt holländskt motiv. Marknadsståndet för Amsterdams kanalmuseum.

Vi hörde allt från Wendy Snijder sjunga franska sånger (med lätt holländsk accent sa Patrick) till funk/hiphop och världsmusik med en sångerska som pratade på holländska, sjöng på spanska och rappade på franska - uppbackad av sax, trombon, trumpet, sax, bongas, bas, elgitarr, synt och trummor - Bernies lounge kallades de.

Det kändes väldigt Amsterdamskt i sin blandning!

*ler*
Josephine

Andra bloggar om: uitmarkt, Amsterdam, kultur
Kommentarer:
2007-08-27 @ 07:36:48

Jag blir lika fascinerad varje gång jag ser sandskulpturer... fattar inte hur de kan skapa så vackra saker av bara sand.

2007-08-27 @ 07:44:57

Kul. Riktigt bra och livfull sammanfattning av dagen, känns nästan som att jag varit där själv.

2007-08-27 @ 11:47:08
#3: Jesper

Jag såg Costa Atlantica i Sthlm i fredags. Kom hem från en Ålandskryss och vi parkerade våran lilla jolle bredvid denna jätte... Man vart ju lite avis.

2007-08-27 @ 13:26:32

Sara - fin flodsand som blandas med lite vatten och packas hårt. Det blir nästan som cement och sedan snidar och skär de i sanden till önskad form. Har du sett kinesiska isskulpturer någon gång? De är också helt otroligt vackra..
jag har en massa foto'n på lager från Madurodams is-staty-utställning i våras, när det nu blir av att uppdatera dem här bara?...
Per - Roligt att läsa! *ler*
Jesper - I Stockholm? kul :-) Då är de säkert på väg tillbaka till Italien. Undras vad en kryssning hela vägen kostar?... (brrr*)
Tre år kvar innan nästa Sail... (vart femte år) jag kan bara hoppas på att de får ett av Tall Ships Race stopp innan dess - det känns så länge att vänta tre år!

2007-08-28 @ 05:56:01
#5: Inga M

Nu förstår jag varför Du bor i Holland. Det är fest och parjaj nästan jämt! Eller åtminstone festivaler stup i ett! Vilka roliga bilder. Jag älskar verkligen att se de här sandskulpturerna, det här att lägga ner så mycket jobb på något förgängligt.

2007-08-28 @ 20:17:39
#6: Lena Johansson

Härliga bilder. 1000 TACK!
Du hade verkligen gillat Tall Ships Race i Stockholm, varenda stockholmare var på benen längs kajerna då.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: