giraffen197

2007-01-10
16:15:55

Beroende?

Beroende?


Med kopierings-tillåtelse av Jesper.

Jag pratade med Patrick om det igår... svårt att sätta fingret på om jag verkligen är "internet-beroende" eller inte, jag har svårt att låta bli, visst, men under perioder när jag inte har tillgång till internetuppkoppling klarar jag mig ju utan några abstinensbevär.

Jag ligger inte vaken och undrar vad jag fått för mejl. Jag känner mig inte frustrerad för att jag inte kan kolla mejlen på de uptagna biblioteksdatorerna. Jag saknar inte de många spelen eller möjligheten att snabbt leta upp fakta, nej allting känns helt OK.

Istället använder jag papper och penna för att skriva och telefonen för att kontakta någon. Möjligen läser jag mera tidningar och böcker, men även när jag inte sitter vid datorn läser jag gärna mycket böcker.

Kanske är det själva finger-pratandet, det kreativa skrivandet, cyber-möten med människor från jordens alla hörn...

Ja, när är man "beroende" egentligen?

Josephine
Kommentarer:
2007-01-10 @ 19:16:08
#1: Inga M

Jag har precis reflekterat över detta på min blogg. Märker att jag bytt ut en del av bokläsandet mot bloggande och tidningsläsning på nätet. Det är nog inte så bra egentligen. Ett ytligt sätt att läsa - intellektuell förflackning? Man kan glömma bort det fria medvetna valet och bara kasta sig över lättvindigaste sysselsättningen.

2007-01-10 @ 20:37:49
#2: el pedro

beroende är man väl när man börjar försaka viktiga saker såsom möten, städning, matlagning, duschen, träningen och dyligt för att sitta framför datron och smurfa bloggar/blogga och läsa.

men visst läggs det alldeles för mycket tid framför datorn men beroende? Nej :)

2007-01-10 @ 21:07:29
#3: Eva

Tja, kanske är jag beroende... Det får inte gå för många dagar utan bredband och mail, och har jag varit utan är att sätta igång datorn det första jag gör när jag kan, t ex när jag kommer hem från en resa.
Däremot läser jag inte mindre idag, men har i stället dragit ner på tv-tittandet. Tv:n är sällan på numera, inte en gång i månaden. Många program finns ju dessutom på nätet, men jag glömmer titta.
/Eva

2007-01-10 @ 21:07:43
#4: Josephine

Protest!! Städning är inte viktigt! (i alla fall inte sådär jätteviktigt ;-)

här passar dem klassiska kommentaren: "jag kan sluta när jag vill, men jag vill inte" ... hihi

2007-01-10 @ 21:09:04
#5: Josephine

TV avskaffade jag redan 1995 när jag flyttade bort från studentboende till riktig lägenhet, jag läste böcker istället ;-)

2007-01-10 @ 21:10:18
#6: Josephine

Inga M - lättvindigt var ordet, som att gå runt i en godiskiosk och föräta sig på information hela tiden, bara för att den är intressant på ena eller andra viset... *ler lite*

2007-01-10 @ 21:30:48
#7: Bloggblad

Jag märkte att jag började bli beroende - så jag har medvetet dragit ner på både bloggande och surfande.
Och på jobbet låter jag helt bli att öppna internet med min privata kod. Vilket jag upptäckt att många inte kan låta bli, utan sitter och surfar hela rasterna.

2007-01-10 @ 21:31:31
#8: Bloggblad

Ska kanske tillägga att jag känner mig väldigt präktig som avstår på jobbet (om klappen på axeln inte syntes, alltså)

2007-01-10 @ 21:40:14
#9: Josephine

Bloggblad - jag har jobb utan dator och skrivbord vilket är mycket hälsosamt för min del ;-) Ska bli skönt att börja jobba igen nästa vecka! (om de inte ringer för ngn extra adress imorgon eller fredag) - Fick grönt ljus av ortopeden idag - jag kan göra vad jag vill! förutsatt att jag tar det försiktigt förstås :-))

2007-01-11 @ 06:54:21
#10: el pedro

Josepphine:

för att logga statsen och se vad folk googlar för att hamna hos dig finns gratisprogrammet : www.statcounter.com

blir lite roligare att kolla stats med detta program :)

2007-01-11 @ 17:36:48
#11: fille

Jag slår vad om att du kan sluta när du vill också.

2007-01-13 @ 14:47:36
#12: Mette

Ja? Jag spelar inte... jo jag gick faktiskt med i en canastaliga häromdagen. Men jag spelar inte mycket där. Men "SPEL" (om du fattar) spelar jag inte. Men däremot föredrar jag mail framför telefon. Men det är för att jag avskyr att prata i telefon. Jag ligger inte heller vaken och undrar över mail. Men jag känner mig nog ganska beroende ... hm... ja ...

2007-01-14 @ 20:56:17
#13: Bloggblad

Jag tycker det finns värre saker att vara beroende av. Men - jag har hört om en kvinna som försummade sin familj och allt övrigt liv, bara för att ha ständig koll på sin blogg och sin mail. Alla mådde dåligt i familjen, utom hon själv...
Jag kan hålla mig borta i .... ja flera minuter... :)
(obs! skämt)

2007-01-15 @ 12:48:05

Okej jag ska nog gå på anonyma avbloggningsprogrammet *asg*

Hej jag heter Anki och jag är en bloggare...*ler*

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: