giraffen197

2007-06-03
14:10:30

2007 års sandskulpturer

image431

Jag blev förvånad när jag kom till stranden igår och såg att strandskulpturfestivalen fortfarande pågick! Jag trodde den var över sedan minst en vecka, men det visade sig att detta är den sista helgen. Tyvärr syns det också på flera av skulpturerna eftersom regn och vind ändå tar ut sin rätt, men tillräckligt mycket har blivit kvar för "några" fina fotografier.

Årets tema är "Made in Holland". Skulpturen ovan visar reklam för chokladen Droste.


image432

choklad är choklad är choklad... *mmmm*


image433

Chokladrutor och fisk. Den senare passar ju bra på stranden. Mmm - får mig att tänka på
pappas och mina fisketurer i Tjurken och hur vi alltid köper en stor marabou mjölkchoklad
som vi sakta bit för bit äter medan roddbåten långsamt glider förbi vassruggarna. Den lite
småkyliga kvällen, den fuktiga luften, lukten av sötvatten och smaken av choklad i munnen.
*ler*


image435

Denna skulpturen var ganska skadad... jag tror att den på detta hållet ska föreställa jordklotet.


image436

Romerska(?) byster. Civilisation?


image437

Det syns inte så tydligt i motljuset + att den har raserats av vind och regn men det är helt klart
ett foster i mitten. Resten ser ut att vara ett mellanting mellan manet och bläckfisk med navel-
strängar... (??)


image438

Denna är häftig! man har lekt med konstnären Eschers världberömda bilder!


image439

ovansida - undersida, jorden är rund


image440

jag tycker om när de vågar göra genombrytningar eller hål eller vad de nu kallar det.. *grin*


image441

Härligt fiskstim! synd att den rasat. Vad kan det vara hon häller i? vatten eller färg?
notera fisken på "relingen"!


image442

och så blir de ödlor i andra änden, typisk Escher-imitation. Trevlig båt, denna är nog min favorit
faktiskt.


image443

"Nintje" är en liten barnbokskanin som är lika klassisk som vår Pippi Långstrump, och nästan
lika känd.


image444

Här är hon på väg på semester till havet!


image445

Väder och vind var det ja...  ser ganska lustigt ut ändå?  *grin*


image446

och Philips nya kaffebryggare!  ha ha!!


image447

Denna är väldigt stilren och fin.


image448

Vattendroppe


image449

En god tvåa för min del.


image450

Välskulpterad arm.


image451

Och vallen med hus. Symboliserar Nederländernas ständiga kamp mot och med vattnet.
Havet som tränger på likaväl som flodvattnet som rinner ut genom det som från början varit
ett stort delta-område.  (Maas och Rhen)


image452

Sista skulpturen jag hittade (det var fler från början men första priset var redan borttaget) visar
något som heter "gåsspelet" och en historia kring "Mascha från lågländerna". Jag vet inte vad
det handlar om (ännu), uppdatering kommer.


image453

Flickan är tyvärr halshuggen antingen av huliganer eller väder och vind - kanske båda. Men det finns en fin bild här: på festivalens hemsida


image454

Notera händerna som kämpar för att inte trilla ner i brunnen! Det verkar vara en spännande
historia/ ett spännande spel.  :-)


Fler bilder bl.a. oxå på skulpturen som vann första pris


Och här är mina bilder från förra året.

//Josephine


Andra bloggar om: Holland, Nederländerna, Haag, Scheveningen, sandskulptur
Kommentarer:
2007-06-03 @ 16:18:09
#1: Hedgehog-sara

alltså - hur gör dom?? Det är så vackert, samtidigt sorgligt... att skapa något så fantastiskt, som bara försvinner.

2007-06-03 @ 19:00:32
#2: Josephine

Sara - de använder för det första inte den saltindränkta sandstrandssanden utan ditforslad flodsand av högsta kvalitet. Den packas i flera lager med träramar, dränks in med vatten och stampas ihop. (Se bilder på hemsidan!) Resultatet blir otroligt kompakt och från detta mejslar de sedan ut skulpturen. NästaN som cement, men utan det elementet som gör cementen hård och vattenbeständig, cement består ju faktiskt till största delen av sand.
-
Och du skulle inte gråta över att ett vackert konsert-stycke är slutspelat eller att en dansuppvisning är slut - det är ändå lite samma sak? Skulpturerna är förevigade på fotografier
:-)

2007-06-03 @ 22:52:48
#3: Lena Johansson

1000 TACK för sandstatyerna. Detta är något helt nytt för mig. Det närmaste jag sett på bild är nog isstatyer, jag tycker det är lite sorgligt då de smälter...
Jag syr lapptäcken och om ett sådant skulle försvinna i trådar, molekyler och atomer så vore trösten ringa för mig om det fanns blott på foto då jag kämpat länge och mycket med mitt konstverk.
Men här är det spelets regler från början.
Måste vara andligt sinnade personer som gör denna snart-försvinner-den-konsten. En dimension av skapandet som vi vanliga hantverkare eller sy-tanter aldrig upplever.
Lena

2007-06-04 @ 22:23:46

himmel. är det sand allt det. Jag som tycker det är svårt att göra ett enkelt sandslott. Härligt att få se dessa såhär, för att se dem IRL lär nog aldrig bli. Sen försvinner de ju fort också? Tänk att skapa så mycket och så är det bara borta. Som med isskulpturer och snögubbar.

2007-06-06 @ 21:39:31

Underbart! Måste absolut resa dit något år!
Såg ett program om några tibetanska munkar som gjorde en mandala av olikfärgad, finkornig sand. Ett långsamt, petgöra som resulterade i en stor perfekt mandala... som sedan sveptes ihop till en sandhög. Övning i tålamod och accepterande av livets gång, nå't sånt gick det ut på. Det var fantastiskt att se.
Jag får samma känsla inför dessa sansskulpturer och snö-, isditon.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: