giraffen197

2007-09-29
19:49:00

Second Life notiser

image518

Jag gick med i Second Life i januari i år, men efter de första tre månaderna har jag varit där kanske tre eller fyra gånger. Det är kul om man går dit ofta - och inte har något annat att göra på internet. Annars blir det bara stressigt och man kommer inte vidare i utvecklingen av sitt "avatar-liv".  Som om inte det verkliga livet skulle vara fullt upp ändå...  

Ibland stöter jag på en och annan notis i press och tidningar om SL och då läser jag alltid med intresse. Festligt att även Svenska Turistföreningens tidskrift har med en notis i senaste numret, egentligen helt logiskt med tanke på vad man sen i våras försökt göra för att göra reklam för Sverige genom SL. Mest gamla nyheter, fast jag visste inte att Bildt fastnade i ett träd när han skulle "inviga" - lite klantigt att inte öva någonting innan?


Den andra notisen är holländsk:

image519

från Automatiserings Guiden -  (Automatisering Gids - weekblad over informatietechonologie)

Första livet om Andra Livet.

"Det är ändå underligt, säger jag, folk kommer till Second Life för att glömma eländet i First Life och på nolltid har de precis samma elände i Second Life." Flerfaldigt belönade poet och romanskrivaren Ilja Leonard Pfeijffer är en av de sällsynta själarna från den litterära världen  som erkänner den digitala, i detta fallet den virtuella verkligheten i Second Life. Detta pga en inbjudan från hans förlag som under tiden har öppnat ett virtuellt kontor i det Andra Livet. Denna boken visar själen hos en "mycket beläst man" som tvekande har lämnat Olympus trappor för att inspektera den digitala buken(?) av det gemensamma livet. (? -anspelar säkert på något Grekiskt). Pfeijffer kan skriva enastående praktfullt. Det visar han också här.

Kul. En bok jag kan tänka mig att läsa för nöjes skull  :-)   Om den inte har blivit översatt till svenska inom kort kan ju någon skrivsugen i Sverige passa på att sno idén och snabbt skriva ihop en egen SL-bok?

Josephine  :-)  (inte längre lika förkyld, workshopen med orkestern på eftermiddagen hjälpte, musik är medicin)

Andra bloggar om: Second Life
Kommentarer:
2007-09-30 @ 09:28:36
#1: Inga M

Ska bli riktigt spännande att se hur det utvecklar sig med Facebook och Secondlife på nätet. Allt med internet och kommunikation bara exploderar och utvecklas i supertakt. Det är ungefär som när jag var barn på 50-talet och teknikutvecklingen gick så rasande snabbt. Man kunde liksom inte se något slut, det kom nya innovativa produkter varje år.

2007-09-30 @ 11:31:00
#2: Josephine

Inga - Second Life blev nog - som en bloggare skrev - hypat, och nu har det fått konkurrens av http://www.imvu.com/
där man kan chatta i "avatar"-form. Second Life är väl populärt för att där ska finnas så otroligt många användare, men antalet aktiva användare brukar inte vara så himla många, bara en bråkdel av antalet registrerade. Och den som vill spela går kanske helst till World of Warcraft (WOW)? Dessutom går man in sällan måste manvarje gång ladda ner en ny version vilket tar minst 10-15 minuter via ett "vanligt" modem (jo, jag ska ha bredband, men det är ingen motorväg för det...)
Facebook är ju enklare men även det tror jag är övergående. You tube däremot är en hit som kommer att bli större.
Det fina med internet är kommunikationen och att bara man kan få tillgång till en dator och internetuppkoppling (internetcaféer finns i de flesta större städer runtom jorden nu) så sprids information blixsnabbt - folk får nu veta direkt vad som händer både i Bagdad och i Rangoon. Vad jag tänkte på när de förbindelserna temporärt bröts var att det trots allt också finns AndrA kommunikationskällor - t.ex. radiotelegrafi.
Min gode vän Ugglan är radioamatör.

2007-09-30 @ 21:51:05

Roligt att se att Turistföreningen skrivit om Second Life. Lite surt för mig bara att de tagit en 6 månader gammal bild. Second Sweden ser lite annorlunda ut nu :)
Men å andra sidan - vad är 6 månader på internet ;)
Mvh Johan

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: