giraffen197

2008-02-08
14:47:26

Hemma och förkyld

Halsont så in i norden, skit.
Är jag inte bättre imorgon så måste vi skjuta på flyttandet till nästa helg :-(

Det värsta med att vara sjuk är att man kan göra precis ingenting.
Inte läsa, ingen TV, inget internet (egentligen) - huvudvärk och feber blir bara värre.

Husläkarna här i Belgien (i alla fall dem jag har ringt häromkring) har mottagning på fredagskvällarna!! de ni. Manpower kräver sjukbrev av min läkare om jag vill ha ngn ersättning, fast jag tror inte jag får speciellt mycket... hmmm har de ingen karensdag? måste kolla i mina papper.

Det är i ett sånt här läge man ska ha en katt att gosa med eller ett akvarium att glo på (som inte ger en huvudvärk)...

och ute skiner solen.

Josephine :-] < grimas
Kommentarer:
2008-02-08 @ 14:57:58
#1: Charlotte

Aha, det är till Belgien man ska flytta för att få bättre vård? ;-) Låter fantastiskt med fredagskvällsöppet.

2008-02-08 @ 15:04:43

nja, de verkar gora hembesok under morgon och dagtid och sen har de oppet pa kvallen istallet, ganska smart i och for sig for dem som (kan) jobba sa slipper de ta ledigt for att ga till doktorn. Fast jag vet inte om detta galler hela veckan eller bara de dagar de har kvallsoppet.

2008-02-09 @ 09:28:29
#3: Inga M

Hmmm det där med hembesök låter inte fel heller. Det finns ju lägen då man vore beredd att betala en slant för att slippa häva sig ur sängen och sitta i ett överfullt väntrum i flera timmar på akutmottagning och vänta på vård. Vi blir ibland lite tagna av att förstå att den vård vi har i Sverige idag börjar närma sig det man hade i öststaterna före murens fall. I princip finns vård för alla till en rimlig kostnad men i praktiken är det något annat.

2008-02-09 @ 09:29:50
#4: Inga M

Hann inte skriva att jag önskar Dig ett snabbt tillfrisknande. Det är verkligen inte roligt att ligga ankrad i feber och snuva och huvudvärk.

2008-02-09 @ 10:50:24
#5: Lena

Krya på Dig!
Sjukdagar är till för eftertanke, om man då inte kan göra annat.
Lyssna på musik?
Hoppas du snart är frisk igen!
(Fö såg jag filmen Fjärilen i glaskupan förra veckan. Elle-redaktören som i 40-årsåldern blev totalförlamad utom ena ögat. Förståndet hade han i behåll. Han blinkade fram sin berömda bok och dog tio dagar efter utgivningen.
Obs! Jag gör inga som helst jämförelser mellan sjukdomar.
Min vän Lasse som är läkare säger att förkylning är en mycket allvarlig sjukdom. Så det så!)
Jag hoppas du snart är återställd och får fortsätta njuta av ditt nya och spännande liv!
Lena

2008-02-09 @ 11:18:31

Inga - feber är det väl inte direkt eftersom den ligger runt 37,5 vilket brukar vara mitt vanliga symptom i borjan av en rejäl forkylning. (har annars strax under 37 normalt) Idagt lite bättre, men hosta och sarig hals har jag fortf. Maste ta det luuuungt, Patrick far städa
;-)

Lena - du vet att jag skrev om filmen? titta under kategorin "film". Jag läste boken, men filmen är faktiskt bättre (!) Jo min "nye" husläkare sa att jag masten alltid undersoka mig, alltid - det kan ju vara lunginflammation! fast det är ovanligt sa han...
till saken hor att han tar 30 euro for en konsultation varav man far tillbaka ungefär hälften fran sin sjukforsäkringsfond... Men jag maste ha papper pa min sjukdom varje gang for min arbetsgivare - i alla fall manpower. Andra arbetsgivare kan vara lite mindre restriktiva forsta dagen.

2008-02-09 @ 18:09:30
#7: Inga M

Du är just nu inne på min blogg och läser och skriver så jag skyndar hit för att berätta vad en stekpåse är.

Det är en plastpåse som tål ugnsvärme. Man lägger det kryddade köttet i den, gör ett lite hål upptill, sätter i en stektermometer i det och sätter in i ugnen. Köttet blir saftigt och gott av det. Men det fungerar säkert lika bra med lergryta eller nåt liknande. Stekpåse är helt enkelt lätt att hantera, slängs efter användning, noll disk. Spadet som samlas i den blir ljuvlig fond till
såsen!
Ha det så gott och vårda Din snuva nu!

2008-02-09 @ 23:11:27
#8: Lena

Man måste tydligen vara rätt frisk för att klara av att vara sjuk där du bor???
Bra att du har Patrik.
Lunginflammation hoppas jag du slipper!
Jag ska läsa vad du skrivit om filmen och boken. Jag har visst missat det!
Fortsatt - krya på dig!
Själv fick jag en stor orkide av min Claes för att mammografinundersökningen visade noll tecken på bröstcancer. Jag har haft den sjukdomen 1984, 1999 och 2001.
Och nu är jag helt friskförklarad. Hurra!
Det sägas fö att längd utgör en ökad risk för ca mam.
Men nu blev jag tråkig i mina kommentarer - ursäkta.
Var rädd om dig!
Du är så bra!
Lena

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: