giraffen197

2008-01-18
21:23:47

Introduktionsdag

Jaha...
sa har jag idag traffat mina framtida kollegor. Aldrig forr har jag väl sett sa manga datanordar under ett och samma tak? Callcenter-avdelningarna har 400, totalt pa kontoret jobbar 800. Och hittills har jag inte sett en enda karl pa tva meter... men det var ju bara forsta dagen sa jag stoter väl pa ngn som är längre än mig forr eller senare. *grin*

Däremot har jag sett en hel bunt som är riktigt korta! ;-)
Inklusive chefen. Vore kul med ett framtida foto med oss tva, kanske pa ngn av alla foretagsfesterna?

Det kommer att ta tid innan jag vant mig vid den varma, torra luften...
att dricka faller sig naturligt efter cykelturer, dammsugande och golvtorkande - men när jag sitter still blir jag inte torstig och *pang* sa kommer huvudvärken som ett brev pa posten efter nagra timmar.

Mycket att lära sig, de olika dataprogrammen ter sig som komplexa labyrinter for mig...
men samtalen som kommer in verkar ofta inte alltfor svara, särskilt inte när det är problem som kunden eg. hade kunnat losa själv genom att läsa under "help"... *grin*

Efter tre veckors träning tror de att jag ska kunna borja jobba. Men under de forsta tre manaderna räknar de med att jag bara har 50% produktivitet...
hmmm...
vi far väl se!


Sen kom jag "hem" tre kvart innan Patrick och borjade laga mat... som värsta husmodern...
och DeT var ovant for honom - att komma hem och det var redan ngn hemma! *lol*

Pendeltiderna är at skogen - 1 1/2 timme fran att jag gar hemmifran, men när jag fatt dit cykeln till Mechelen kommer det att ga lite fortare och sa har de en car-pool oxa som jag hoppas jag kan haka pa snart.

Pa sondag hämtar vi min dator och printer - jag ska fixa hit mitt svenska tangentbord och växla till det. Patricks nya tangentbord vill inte ta alt-koderna for a och o som ni märkt. (fyran har en pil till vänster och plotsligt hoppar webbläsaren istället bakat till foregaende sida, hm.)

Mycket att tänka pa och ordna med.
Saker som ska ansokas och annat som ska sägas upp.

Jätteskont att boendet i alla fall var lätt fixat! ;-)
Nu har Patrick väntat pa sin dator i säkert tva timmar...

Se's!
Josephine
Kommentarer:
2008-01-19 @ 09:46:14
#1: fille

Ah... Helpdesk. Har jobbat lite som det under högskoletiden. Roande. Du kommer attfå en del samtal som är märkliga då och då.

Vad är det för program du suportar på? Nördiga tekniska detaljer tack.

Torr luft i datorhallar är en del av verkligheten. Be dem att skaffa ett sånt där vattenspel typ några stenar det rinnervatten på, och mycket gröna växter, stora. Gör underverk och säger du att vetenskapliga studier visar på mindre sjukfrånvaro (sant) så slår de garanterat till.

Pendla är kasst. Har gjort det i stort sett hela tiden sedan jag gick gymnasiet. Ska skaffa ett jobb och bostad nära varandra i framtiden.

2008-01-19 @ 12:05:24
#2: Elisabeth

Hej Josefine:O)
Tack för besöket hos mej. Det är alltid kul när man får ett oväntat sådant;) Då får man ju tillfälle att besöka andras bloggar som man inte ens visste om:) Här finns det mycket läsvärt så jag kommer tillbaka till dej.
Ha en go helg:O)
Kram,
Elisabeth

2008-01-20 @ 08:34:19
#3: Inga M

Oj, vilken lång restid! Trodde alla hade allting inom räckhåll i Holland. Landet ser ju så litet ut på kartan.

Ser att Du blir en god "fru" som har maten
i ordning till mannen när han kommer hem efter dagens släp och slit! :-) Hoppas att han uppskattar det efter förtjänst och att Ni har fått en trevlig helg tillsammans!

2008-01-20 @ 09:17:32
#4: Mette

Hm ... bor du i Belgien nu? Jag blir lika impad varje gång jag läser om ditt liv.

Hoppas att ditt jobb går bra och att du lär dig snabbt! Grundgrejen är nog att inte bli stressad för att man inte kan allt direkt. Jag har alltid slutat på alla mina jobb som är lite mer invecklade för att jag inte lärt mig det snabbt. Jag önskar jag hade mer lugn i mig. Man bara stjälper sig själv om man funkar så.

Det är väl knepigt att män ljuger och säger att de klarar allt vid en anställningsintervju men vi kvinnor förringar oftast oss och ger upp snabbare.

Det måste det ändras på! Kämpa på!

Kram M (som inte har din email längre för jag har en ny dator!! Tjohooooo! Riktigt lyxigt känns det som!)

2008-01-20 @ 10:29:34

Fille - hmmm
de sa det pa fredagen, men jag la det inte pa minnet da...
Det är ett som är utvecklat av foretaget självt. Lite bokigt, sa var manager, men det har AllT (precis alla uppg. man kan tänka sig att behova). Bra tips med vattenfontänerna - undrar bara hur de skulle reagera om jag kom med forslag till idéladan andra dagen jag är där?? *lol*

Inga - Belgien är litet, det är det där landet som man i stort sett bara hinner nysa pa väg till Paris och sen är man ute ur det igen....
God fru vette sjutton, allting sker utav självnytta - jag är hungrig - da lagar jag mat, klart, inget att braka om. Han far diska istället!
;-)

Mette - bha - forst hjälpte Arjan mig (var ju arbetslos forsta halvaret 2002 ju) och nu bor jag ju hos Patrick - behover inte ens jaga bostad och han hjälper mig att flytta...
Jag är mest impad att det mesta flyter pa sa fint som det gor...
Jag kommer att lära mig mycket om stresshantering framover och ocksa en hel del till om gruppsociologi, det kommer att bli mycket nyttigt for mig. (den f.d. mobbade och utfrusna ensamvargen!)
Min mejl:
Josephinea197-AT-yahoo.se - bäst nu.

2008-01-20 @ 10:31:21

Elisabeth - hjärtligt välkommen! :-) kategorierna "Haag" och "invandraren" är roliga att läsa for er därhemma!
:-)

2008-01-20 @ 12:59:57
#7: Graylady

Hei Josephine
Så herlig å finne en giraff -blog. Jeg er også en av giraffene, er ikke helt sikker men er vel rundt 1,90. Altså en av de som "alltid ser ned på andre" eller skal vi si det slik at alle "ser opp til oss"? *ler*
Har vært på et par treff med de "høyes klubb" her i Norge men det ble faktisk for dyrt for meg.
Synes alltid det er hyggelig å finne andre jenter på 1.80 ++
Klem fra Norge

2008-01-20 @ 14:50:25
#8: Christine

Hej
Hittade din blogg när jag googlade efter tulpan bilder från Holland för att lägga ut i min blogg.
Är själv från Holland.
Ska nog titta in hit fler gånger.
Härligt med bilderna från Den Haag.

2008-01-20 @ 22:00:01

Graylady - kul med besok fran Norge! Tva av mina kusiner fran bada hallen, har emigrerat till Norge :-) (jag valde Holland da, nu Belgien) Var i Norge bor du? och pratar du nynorsk eller bokmal? vilket ar det som vi svenskar har sa svart att forsta - är de nynorskan?

Christine - jo, manga sokningar kommer hit, tyvärr har jag inte lyckats lägga in nan san där tracker for att se vad det är folk soker pa när de trillar in hit, kanske lika bra det... *grin* Var i Holland? hur länge har du bott i S-e? Vad tycker du om svenskarna jämfort med holländarna?

2008-01-22 @ 23:12:09
#10: Graylady

Heisan igjen, jeg bor i Drammen og er nok bokmål med dialekt fra Nordmøre (nesten trøndersk) Hva dere forstår best vet jeg ikke, vet bare at vi forstår svensk bedre enn dere forstår nork av en eller annen grunn????

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: