giraffen197

2008-01-12
17:59:24

Josephine i Bryssel

That's right. Jag ska flytta. Bli sambo igen...
(hoppas det gar bättre denna gangen...)

I torsdags eftermiddag efter jobbintervjun pa morgonen fick jag veta att jag fatt jobb som helpdesk-telefonist pa ett stort dataforetag i Mechelen. Sa jag kommer att flytta in hos Patrick och pendla (20min med taget) till Mechelen varje dag. Jobbet gar forsta aret genom manpower, sa det drojer ett tag innan det blir fast, om jag ar tillräckligt bra forstas...

De ville ha ngn som kan svenska, holländska och engelska, som är social, har baskunskaper i data (mattligt, men det blir mera nu), lätt for att lära, noggrann med detaljer osv

Lyckligtvis var det inga problem att sluta med hemtjänsten med en veckas varsel. Tur, for internutbildningen borjar nästa vecka med introduktion pa fredag. Jag kommer att städa man-tor och sen direkt aka ner torsdag kväll. Men flytten av alla mina prylar och mobler gor vi steg for steg sa jag kommer inte att säga upp mitt rum forrän till forsta mars.

Jag kommer att sakna mina gamlingar... och min orkester... och mitt rum som verkligen har varit mitt lilla hem under drygt fyra ar(!) och själva Haag ocksa..
men det finns mycket nytt som väntar pa mig här..

Patrick sa ngt i slutet av November eller borjan av December som bet sig fast, att jag alltfor ofta ser forändringar som definitiva när de inte är det. Med andra ord, det är mycket mojligt att jag i framtiden flyttar tillbaka till Haag, eller flyttar till Mechelen eller kanske t.o.m. flyttar till Sverige... (fast det tror jag inte, jag trivs bra härnere
;-)

Där det finns jobb, där kan man bo och finns det inget jobb sa far man skapa sig ett! Alltifran att odla svarta vinbär (Smaland) till att guida turister inne sta'n. (Haag)

For mig blir det nästan bara plus att nu borja jobba heltid istället for 75procent, med en fast lon istället for växlande manadsloner beroende pa om ngn av mina städkunder sa upp mig eller inte. Med detta jobbet har jag en chans att komma vidare. Och att bo tillsammans är inte heller helt fel...

Nu har Patrick till sist fatt ändan ur att slutfora renoveringarna som mer eller mindre legat oavslutade under flera ar!

ok. dags att sluta internetta, jag maste dammsuga en massa borr- och sag-damm...

*ler*
Josephine

ps. lordags-TV: Kurt Wallander - "fotografen", pa Nederland 2. Festligt att läsa oversättningarna samtidigt som jag hor svenska, skanska och danska... *grin*
Kommentarer:
2008-01-12 @ 19:06:37
#1: Jeez

grattis till jobb och allt! (råkade förresten försäga mig om jobbintervjun mitt i julmaten -ber om ursäkt för det...)

2008-01-12 @ 19:35:59
#2: fille

Grattis. Jag blev jätteglad när jag läste detta. Kanske beror det på att jag själv är rejält flyttsugen just nu... Men ibland är förändrignar bara possitiva. Även om det är med ett visst vemod man flyttar från vissa platser. Haag är en fin stad trotts allt.

Fasst Bryssel ligger inte i min löst sammansatta tänkta rutt på en framtida europeisk bilsemester...

2008-01-12 @ 19:58:08
#3: Bengt O.

Grattis och lycka till!

2008-01-12 @ 23:13:53
#4: Msgarbo

Lycka till med flytten!

2008-01-13 @ 00:22:24
#5: Josephine

Jeez - gor inget! passade mockasinerna till Ester?

Fille - du kan bila over Ardennerna ocksa juh?... ;-)

Bengt och MsGarbo - Tack, tack!
:-)

2008-01-14 @ 20:14:29
#6: Inga M

Gratulerar till jobbet. Det verkar vara ett jobb som passar Dig på många sätt. Det kommer att gå bra. Jag kanske ska gratulera till det nya samboskapet också. Hoppas att det funkar bra också. Sen undrar jag ju förstås varför Du trivs bättre i Holland än i Sverige? Men det kanske inte är så lätt att svara på.

2008-01-14 @ 22:09:40
#7: Josephine

Inga - jag upplever holländarna som mer sociala än svenskarna... åtminstonde i det vanliga umgänget liksom..
det är inte svårt att få kontakt, medan hemma i Sverige - och kanske har jag haft otur? får man en blick som om man vore pestsmittad ifall man tilltalar ngn okänd på discot.

Kanske är det staden, Haag har ca 400 000 invånare + en massa runtom, kanske är det lite av Amsterdams berömda "tolerans" som sipprat över hit, kanske är det det faktumet att holländarna faktiskt är Europas, ja världens i genomsnitt längsta folkgrupp. En karl på 190cm är inte lång här. Varje vecka springer jag på tjejer på 180-185cm, m.a.o. - jag smälter in och ingen stirrar ögongloberna ur plytet när jag går förbi... (vilket en del hade ovanan att göra hemma i Småland.)

Vänlighet, öppenhet, tolerans... här är man inte främmande för nya saker och nya människor. Och just Haag med blandningen av diplomatvillor och hyreshuskomplex, rika ministrar och fattiga (illegala) växthusarbetare - här finns en väldig massa nationaliteter.

Så ock i Bryssel.

1 1/2 timme med Thalys (tåg) från Paris, en timme till Ardennerna, ca tre timmar (tåg) till Amsterdam, åtta timmar till Prag (från Haag), tre timmar med tåget till Köln osv - på ett kick befinner du dig lite varsomhelst.
:-)

2008-01-15 @ 21:29:27
#8: Inga M

Jag läser med intresse om hur Du upplever det att bo i Holland. Den stora toleransen tror jag att jag kände till innan. Jag har ju till och med besökt landet. Landets öppenhet mot omvärlden kan säkert ha sin grund i den täta kontakten med kolonier och med de stora hamnstäderna som alltid gjort att det funnits ett internationellt stuk över Holland.

Därmot var jag inte medveten om att invånarna i allmänhet är ganska långa, men jag kan förstå om Du uppskattar att slippa bli utittad. Jag har heller aldrig tänkt på att det blir väldigt nära till allting i Europa. Och med de nya snabbtågen så går det väl fort också.

Det här kommer att bli bra för Dig! Kul att få följa Ditt nya liv på bloggen. För det får vi väl?

2008-01-16 @ 14:45:13
#9: Camilla 181 cm

Hej,
Kul att läsa lite om ditt liv. Jag kom in av en slump när jag sökte efter stora skor, och har följt bloggen tillochfrån! Jag har 43 i skostorlej och det är ganska svårt att hitta snygga skor då..

Jag är nyfiken på hur du kom att bo i Holland - hur kom du dit från början så att säga? Och hur lång tid tog det att lära sig språket?
Varma hälsningar från ett grått Stockholm

2008-01-18 @ 05:58:01
#10: Jeez

Idag ska vi åka på Freddans examen i Umeå. Pappa har sovit över så igår fick vi presenterna! Tack!!! Elias får sitt imorgon, för annars blir det chokladfrukost... Mockasinerna var jättesöta! Tyvärr för små. Men hennes kusin som kommer i sommar får låna dem så de kommer till användning :-)

2008-01-18 @ 20:53:47

Inga - självklart! visserligen far jag mindre blogg-tid nu, men inläggen blir kanske lite roligare?...

Camilla - välkommen!
jo, posterna (de är faktiskt tre stycken under "mode" *grin*) om stora skor lockar mnga läsare.
:-)

JeeZ - snälla, gratulera henne SA mycket fran mig! Tänk att nu har alla systrarna tagit fina examina
:-)
roligt!
:-)

2008-01-28 @ 23:11:20
#12: Lena

Det var ett tag sen jag läste din blogg och jag ser att det har hänt stora saker i ditt liv!
Grattis!
Jag har liksom Camilla hittat dig genom att söka på stora skor, jag är Lena 183 och 43 i skor.
Vi står stadigt på jorden!
LYCKA TILL!

2009-03-31 @ 22:01:41
#13: Kenny

Hej hej! tänkte höra om jobbet i Mechelen, antar att det är för EDS?"X-border connexions" bla bla, Är de kul? VÄRT att flytta från sverige?

svårt?trevligt?

Har också fått intervju av manpower nämligen, fick bara 2 veckors betänketid, så jag googla lite, hamna här.

2009-03-31 @ 22:04:07
#14: Kenny

Hej hej, tänkte fråga om jobbet i Mechelen, om det är för EDS? "X-Border connexions"?

Är det värt det, flytta från sverige, leta boende där osv. Lönen, jobbet i sig, kollegor, chefer osv.

lite tips vore schysst! varit på intervju med, fick 2 veckors betänketid bara. MVH

2009-04-02 @ 22:34:03
#15: Kenny

Hej hej, tänkte fråga om jobbet i Mechelen, om det är för EDS? "X-Border connexions"?

Är det värt det, flytta från sverige, leta boende där osv. Lönen, jobbet i sig, kollegor, chefer osv.

lite tips vore schysst! varit på intervju med, fick 2 veckors betänketid bara. MVH

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: