giraffen197

2012-11-09
20:24:30

Höstfärger i Antwerpen / Autumn colours in Antwerp

 
Groenplaats.
 
 
Klockan blänker i kvällssolens sista sken. "Onze Lieve Vrouwekathedraal" / The last rays of sunshine reflects in the watch on the churchtower.
 
 
Den är inte europeisk den här färggranna lönnen, men just nu kan jag inte komma ihåg om den är amerikansk eller asiatisk. / It's not European this spiece of maple, but I can't remember right now if it is American or Asian.
 
 
 
En mås tar en paus på Rubens. / A seagull makes a paus on Rubens.
 
 
 
En svensk Björn och ett belgiskt lejon! / A Swedish Björn (bear) and a Belgian lion!
 
 
 
På terrassen bakom krigargudinnan öppnade sig kvällshimlen i all sin prakt. / On the terrace behind the warrior goddess the evening sky opened up in all it's glory.
 
 
 
Och lugnet infann sig. Tidvattnet var på väg in i Schelde. / The calm flowed into my mind, like the water flew in with the tide in Schelde.
 
 
 
"Smile, and the whole world will smile with you!"
 
 
 
Inköp: kryddor från affären "Cajun" på Hoogstraat 25 - rekommenderas, billigt och bra! samt en bok av Geert Mak. Jag har läst "De eeuw van mijn vader" (min fars århundrade) som var en oerhört lärorik bok om Nederländerna under 1900-talet berättat utifrån hans fars (och farfars) familj. Jag tror den finns översatt till engelska, men jag är inte säker. Om inte så hoppas jag att den blir översatt snart.
 
Shopping: spices from the shop "Cajun" on Hoogstraat 25 - recommended, cheap and good! and a book by Geert Mak. I have earlier read "De eeuw van mijn vader" (my century of my father) which was a very rich book about the Netherlands during the 20th century told from the view of his fathers (and grandfathers) family history. I think it is translated to English but I'm not sure. If not I hope it will be soon.
 
En trevlig utflykt. / All in all a nice trip.
//Josephine
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: