giraffen197

2013-07-21
10:04:00

En trollslända / A dragonfly

 
Vad heter trollslända på engelska? Det blev jag tvungen att slå upp och naturligtvis! "Games of Thrones" kommer spökande igen! *LOL*  / What is the name of  "trollslända" in English? I had to look it up and of course "Games of Thrones" comes spooking again!  "dragonfly" *LOL*
 
 
De här vackra bilderna är tagna med min nya fantastiska kamera: Nikon Coolpix S6500  via floden Ourthe för två veckor sedan. Vi besökte då jazzfestivalen i Comblain la Tour och mitt ryggskott gjorde helvetiskt ont men dagen var så underbar på alla sätt och vis att ryggskottet kunde liksom inte lägga lock på det!
 
These fantastic pictures are taken with my new camera: Nikon Coolpix S6500  by the river Ourthe about two weeks ago. We then visited the jazzfestival in Comblain la Tour. My lumbago (severe backpain) was hurting like hell but the day was in all ways so wonderful it couldn't really take away my joy!
 
 
 
Kameran har en helt fantasisk zoom, och med 16 megapixels behålls skärpan. / The camera has a great zoom and with 16 megapixels the sharpness remains.
 
 
Denna kan jag möjligen ha beskurit lite för mycket för skärpans skull men detaljerna är ändå fina. Finns det någon som kan klura ut vilken art detta är? Ge mig gärna namnet på latin tack!  /  This one I might have cropped a little too much but the details are anyway fine. Is there anyone who can figure out which species it is? Please give me the name in latin!
 
Update:  it seems (thanks to my friends on Facebook) this is a:  "Calopteryx virgo" , in Swedish  "Blå jungruslända", men denna glittrade mer i grönt, blågrönt än i blått.  :-)
 
 
*ler*
Josephine
 
Kommentarer:
2013-07-24 @ 04:37:20

Fina bilder! Avundsjuk är jag som vanligt på duktiga fotografer somlyckas med sina närbilder. Jag gör det sällan, vet inte om det beror på min kamera eller mig. Länge sedan jag såg en trollslända för övrigt, kan inget om dem o blir imponerad av dem som kan till o med latinska namn på de här tjusiga flygarn.
Ha det gott och jag hoppas din rygg är bättre.

2013-07-25 @ 12:17:09
#2: Anonym

Kameran spelar stor roll och sen ska man ha lite tur också, denna satt blick still på sitt grässtrå i minst en minut i taget! :-) ngn sa nyss att junfrusländorna inte är trollsländor men hör till en annan familj... vetenskapsmännen krånglar till det för mycket! *lol* Ryggen är bättre - följer en behandling hos en kiropraktor nu, vi ska hålla på ett par månader och det verkar lovande.

2013-07-25 @ 12:20:56
#3: Josephine

och det var jag förstås ovanför.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: