giraffen197

2019-03-20
20:56:00

Tävling! Vinn en bok! / Competition! Win a book!

 
Denna fina boken läste jag någon gång under 2017. Berättelser och iakttagelser som stannar kvar i minnet. Förutom det som jag nämner i filmklippet så  finns där förstås den fantastiska upptäckten att levande träd ibland tar hand om sina avkapade släktingar d.v.s. stubbarna! Otroligt, men sant. Peter Wohlleben kunde först inte förstå hur stubbarna av bokträd som hade fällts för länge sedan kunde vara gröna och levande med sav under barken. Det visade sig att deras "syskon" runtomkring skickade näring via rotsystemet till dem. En annan detalj som fastnade var att det tar minst 500 år att återskapa en riktig skog från ett kalhygge d.v.s. två  generationer av träd som får växa och dö naturligt innan marken återigen har återfått sitt fullödiga ekosystem av bakterier och andra mikroorganismer.
 
//  I read this nice book sometime in 2017. Stories and observations that remain in my memory. Besides what I mention in the movie clip, there is, of course, the amazing discovery that living trees sometimes take care of their cut off relatives, the tree stumps! Incredible but true.Peter Wohlleben could not first understand how the stumps of beech trees that had been felled long ago could be green and alive with sap under the bark.It turned out that their "siblings" around them sent nourishment through the root system. Another detail that got stuck was that it takes at least 500 years to recreate a real forest from a clearcut = two generations of trees that grow and die naturally before the soil has regained its complete ecosystem of bacteria and other microorganisms.
 
 
Tävling! Formulera med max trettio ord varför just du förtjänar att vinna denna boken.  :-)  Du har fram till och med den 31 mars att fundera ut ditt bidrag som du lämnar i kommentarsfältet. 
 
//  Competition! Write with maxmum thirty words why you deserve to win this book.  :-)  You have until 31st of March to figure out your contribution and leave it in the comments. 
 
 
 
Magnoliaträdet har börjat att blomma.  //  The magnolia tree has started to blossom.
 
 
Några av mina böcker om träd och skog på svenska, franska och holländska. 
 
//  Some of my books about trees and forest in Swedish, French and Dutch.
 
 
 
 
//Josephine  
Kommentarer:
2019-03-20 @ 22:32:56
#1: Ugglan

Behöver lära mig mer om att kommunicera med mina träd :)

Svar: Du vet att det går bra att krama dem? Hittills har inte ett enda träd som jag har kramat protesterat! :-D
Josephine

2019-03-22 @ 10:58:11

Jag älskar träd! Naturen överlag men jag brukar alltid tänka att träden har fått vara med om så mycket. Det finns en jätte vacker plats här där jag bor där det finns en massa riktigt gamla träd. Älskar att vara där :D

Svar: Kul! Ibland tänker jag att eftersom ett träd lever ett så "långsamt" liv så måste nog människorna framstå som myror som springer hit och dit i snabbspolning runt omkring dess stam. :-)
Josephine

2019-03-22 @ 17:52:58
#3: Maolion

Men wow så fint träd där i blom!

Svar: Och det är ännu vackrare idag! Imorgon ska jag ta ett nytt fotografi. :-)
Josephine

2019-03-23 @ 05:55:47
#4: Ellen

Skulle gärna läsa boken! Värdefullt att lära sig nya perspektiv på levande organismer som omger oss. Ha en fin lördag och var snäll mot träden!

Svar: Tack Ellen! En jättefin helg till dig med! Tävlingen pågår fram till den 31:a mars så glöm inte att titta förbi den första april. :-)
Josephine

2019-03-23 @ 09:07:33
#5: Helena

Jag har alltid känt en stark samhörighet med träden – enda sedan jag som liten kramade ett träd och kände stor tröst. Skulle gärna vilja läsa boken! Kram

Svar: Toppen! Tack Helena! :-) Kolla in igen den 1:a april!
Josephine

2019-03-23 @ 09:09:42
#6: Yasmine

Jag visste inte att det tar så lång tid att återställa en skog. Hoppas ni får en fin helg! Kram

Svar: Ja, det är svårt att tro det eftersom vi ser träd växa upp "relativt" snabbt, men det mesta som växer i Sverige är industri-skog som huggs ner efter 60-70 år. Marken med dess mikroorganismer, svampar och växter är anpassade efter en skog vars cykel är betydligt långsammare. Ibland kanske en stor skogsbrand men det hör ju till undantagen. Jag har en bok, fortfarande hos mamma och pappa tror jag, om Europas urgamla skogar som fanns innan jordbrukssamhället tog över helt. Skogarna som de germanska stammarna levde i och slogs mot romarna. Där blev träden gigantiska. En teori är att katedralerna som senare byggdes under gotisk tid är en sorts påminnelse om de här skogarna som vi levde i då.
Josephine

2019-03-23 @ 10:07:57

Wohllebens bok har jag läst, fast på svenska. Mycket bra. Det är så mycket jag inte har vetat om växternas liv. Boken fick mig att tänka efter.

Svar: Växter har mera "liv" i sig än vad man kan tro. ;-) Det finns en by i norra Italien där någon konstruerat en maskin som spelar "musik" efter hur träden mår - sav, solljus, elektriska signaler, jag ska se om jag kan hitta projektet igen.
Josephine

2019-03-25 @ 07:50:03

Intressant bok!
Det finns tusenfalt med träd i Norrland och så få människor, borde kanske läsa boken för att förstå dom (träden) som jag delar livet med :p

Svar: Tack Bella! När jag läste boken tänkte jag på filmen "Avatar" där deras heliga träd just kommunicerat med alla levande väsen genom sitt rotsystem och jag undrar om manusskribenten hade tagit del av den då pinfärska forskningen kring trädens rotsignalsystem eller om det bara var en tillfällighet. :-)
Josephine

2019-03-25 @ 12:48:42

Jag älskar om att vandra och vara i skogen. Skogen är mitt hem, min lekplats, min hemliga grotta, min ateljé, min gyllene sal, min krona. Där kan jag skratta, dansa, gråta, grubbla, anförtro mig, drömma, läka, inspireras och börja om. Där kan jag vara mig själv med mig själv, utan att bli störd eller granskad, och utan att för den skull vara ensam. Vilken annan plats i världen har den kraften på en människa?

En bok om min älskade skog skulle betyda massor! <3

Svar: Jättefint skrivet Zilia, men det får vara max 30 ord…. ;-)
Josephine

2019-03-25 @ 15:57:28

Spännande, inte sett förut! :D

Svar: Den finns översatt till svenska också, men exemplaret som du kan vinna är på engelska. Vad med boken tycker du är spännande? (max 30 ord. ;-)
Josephine

2019-03-25 @ 20:00:43

Skogen är mitt hem, min lekplats, min hemliga grotta, min ateljé, min gyllene sal, min krona. Det är där jag lever och växer. Därför vill jag gärna vinna boken!

<3

Svar: Tack Zilia. :-)
Josephine

2019-03-30 @ 16:42:15
#12: Anne Hänninen

Träd och bokälskare - att kombinera båda -vore optimalt!

Svar: yep - Kindle. Sparar träden. ;-)
Josephine

2019-03-31 @ 23:32:32
#13: Mari

"Ett träd till människans glädje", sjöng vi i skolan, och sannerligen ger träd glädje på flera sätt, så som denna bok skulle ge mig glädje!

Svar: Tack Mari! :-) i sista minuten på kvällen den 31:a ser jag. Vinnaren blir utsedd ikväll (när Laurent är nattad ;-)
Josephine

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: