giraffen197

2007-08-17
16:05:20

Du vet att du är Svensk i Holland när...

En sorts lista som jag nu snor och delvis kopierar från en grupp-lista på Facebook - mycket blir samma sak som "svensk i utlandet", annat tror jag är ganska specifikt Holland. Så om du också är svensk i Nederländerna och läser detta - stäm in eller säg emot!!

1. Du blir jätteglad när du ser att Albert Heijn har börjat sälja svenska köttbullar!

2. Du har koll på hur många IKEA-varuhus det finns i Nederländerna. (16)

3. Holländarna du pratar med undrar varifrån du kommer eftersom din accent varken lutar mot Engelska, Tyska, Franska eller Pappimento. *grin*

4. Du envisas med att gå på luciafirandet trots att sjömanskyrkan i Rotterdam är överfull och du inte får se ett dugg.

5. Du förklarar för alla som har ögon och öron varför du har glitter i håret den trettonde December...

6. Du letar upp din enda Svenska bekant och "firar midsommar" med Belgiska jordgubbar.

7. Du blir irriterad när tant efter tant du städar hos inte fattar att "mhm" betyder "ja, ok, jag hörde vad du sa" - när de tror att det betyder "hm?" och upprepar vad de sa en gång till.

8. Du ständigt pekar ut allting som är tillverkat i Sverige - från Edets toalettpapper till slangen från Trelleborg AB till gasspisen...

9.
Du prisar den svenska föräldraledigheten, gratis bibliotek och allting som kommunerna gör för våra skatter... (eller i alla fall borde göra).

10. Du tycker det finns en otrolig massa "svenska" volvos överallt... (en av Volvofabrikerna låg i Gent)

11. Du bullar upp med typiskt svenska läckerheter som kaviar och messmör och Marabou Noblesse på hemresorna samt ber gäster på besök att ta med sig.

12. Du saknar julmusten under julen.

13. Du undrar varför barnen har sitt sommarlov så sent? (sen säsong)

14. Du känner dig smickrad av att bli tilltalad "Mevrouw".
:-)

15. Du tycker att deras pärmar med andra hakar och hål är kasst. (man måste ju köpa nytt hålslag!)

16. Du irriterar dig till max på att påslakanen inte har hål i de övre hörnen! (om de inte är inköpta på IKEA)

17. Du tycker det är äckligt att toaletterna har en skithylla istället för hålet rakt ner. (Vad sjutton åt jag igår??)

18. Din medhavda gamla telefon inte passar eftersom de förstås har andra uttag här...

19. Du tycker alla hus är smala och utrymmena för små.

20. Du känner igen "svenska" hus först när du åker till Westland och får se de rika växthusägarnas bungalows med trädgårdar...

21. Du stör dig på att Holländarna pratar om att det finns för "många invandrare" i Holland - du är ju också en invandrare!

22. Du börjar läsa onödiga svenska kvällstidningar på internet vilka du annars AldriG köpte hemma i Sverige!

23. Du inte nöjer dig med Holländsk-Engelsk ordbok utan verkligen köper de riktiga Van Dales Zweeds-Nederlands ordböckerna. (100 euro tillsammans)

24. Du saknar snaps och snapsvisor på nyårsfesten. (t.ex.)

25. Du blir upprörd när du ser en vuxen ge ett barn en (lätt) örfil.

26. Du försöker förklara vad Allemansrätten är...

27. Du undrar vad som är så speciellt med en sketen insjö som föranlett hotell och pensionat eller en nöjespark - tills du letar på kartan och inte hittar fler än ca tio insjöar.

28. Dito "skogsområde" som du promenerar igenom på tjugo minuter.

29. Du delvis känner igen den "svenska granskogen" i Ardennerna. :-)

30. Du blir irriterad på att du måste till cykelhandlaren för att du inte lyckas montera av skyddet runt cykelkedjan som finns på alla holländska cyklar.

31. Du upptäcker att du inte behöver lämna företräde för bilarna i korsningarna, de lämnar företräde för DiG!

32. Du tycker att en två timmars bilresa inte är särskilt långt... (åtta timmar tar det från Haag till Prag)

33. Du cyklar även i regn (det finns ju regnkläder?...)

34. Du tackar för maten och värdparet ser förvånade ut. (tacka för maten är en ganska svensk vana)

ok.
jag kommer att fylla på denna listan - ge mig tips!

*ler*
Josephine


Andra bloggar om: invandrare, utvandrare, utlandssvensk, Sverige, Holland, Nederländerna, kulturkrock
Kommentarer:
2007-08-17 @ 16:35:05
#1: Hedgehog-sara

hihi - mycket som vi tar som självklart är inte det överallt :)

2007-08-17 @ 17:08:54
#2: Bengt O.

Mycket bra. Kan med tillämpliga förändringar också användas i Österrike. Punkt 31 gör mig alltid livrädd när jag kör i Holland. Dessutom är alla gatukorsningar fullsmetade med mystiska tecken och linjer som är omöjliga att tolka för den som inte är utbildad holländare
;-)

2007-08-17 @ 19:05:32
#3: Jenny

Men de senaste två lakanseten jag köpte på IKEA saknar hål i övre hörnen... Mycket dålig internationalisering alltså! ;-)

2007-08-18 @ 00:48:51

Jo, den där skithyllan (intressant uttryck!) glömmer man inte i första taget. Gårdagens middag får liksom en sista chans att visa upp sig. Blä.

2007-08-18 @ 16:44:24
#5: Lena Johanssonl

Punkt 34 ska jag informera min gamla mamma om. Hon har fortfarande inte glömt att min engelska brevvän aldrig tackade för maten då hon bodde hos oss ett par veckor på 1960-talet.
Lena

2007-08-18 @ 17:09:56
#6: Krnatz

Som Fredrik Lindströms slogan: "Världens modernaste land, men världens osäkraste folk" är precis det som symboliserar oss svenskar och det är ju inte precis nånting att vara stolt över.

2007-08-20 @ 12:57:26

Sara - så sant!
Bengt O. - övning ger färdighet och att man ska se upp för cyklisterna är ju eg. självklart, men det är långt ifrån alla bilister i Sverige som gör det!
Jenny - ah, det måste vi ändra på! skriv!
Per - skit-intressant. *lol*
Lena - ja se vanor... detta att ofta tacka för sig är annars viktigt här nere. Annars uppfattas man som lite bufflig.
Krnatz - nja, jag har en känsla av att den mentaliteten håller på att förändras, det kan väl inte annat så global som vår värld numera är!

2007-08-21 @ 12:18:06
#8: Ted

Bra lista. Känner igen mig i det mesta.
3. De blir dock överlyckliga när man säger att man är från Sverige och drar direkt någon anekdot om när de var i Skandinavien för 100 år sen.
17. Ja fy. Ibland är det enorma mängder som man slipper se på den svenska muggvarianten.
21. Konstig är även logiken att de ska utvandra från Holland om det kommer mer invandrare.
32. Mmm, fast i rusningstrafik kan Rotterdam - Haag ta 2 timmar istället för 20 min. Bilköer i Sverige finns nästan bara mellan Södertälje och Södermalm på midsommarafton.
En annan sak jag inte kommit över än är strösselmackorna och att det tar extremt lång tid när folk ska köra efter att det blivit grönt ljus.

2007-08-21 @ 21:30:13

Ted - 3 > fast för det mesta har de besökt Norge, eller Danmark - inte lika ofta Sverige ... :-/ 21 > De behöver inte alls utvandra från Holland - de behöver bara flytta till ngn byhåla i Drenthe så slipper de bli störda i sina orangemålade folkhemsrasistiska små burar. 32 > Ted, aldrig fundilerat på att ta tåget?... Då är det 20 min även i rusningstrafik. *grin*

2007-08-21 @ 22:10:10
#10: Anonym

Tåg? Jag som äntligen skaffat bil efter 32 år med apostlahästarna och kollektivtrafik. :)

2007-09-22 @ 08:45:44
#11: cissan

Ju mer jag bor här (Norge) ju mer svensk blir jag ;o) Flera saker på din lista som jag kænner igen här också. =)
Jag måste absolut kika in till dig igen. Jag sökte efter dalahästar och kom hit! Hamnade nog mitt i ett gammal inlägg,men kanske du ser detta ändå!
Ha en trevlig helg!!
kram

2007-10-01 @ 22:31:27
#12: lilla e

Åh! Vad jag känner igen mig! Särskilt det där med mhm, det var otroligt irriterande innan jag lärde mig sluta säga mhm.
Mitt tillägg till listan får bli: När Holländarna hör att du är från Sverige ber de dig säga 77 på svenska, och viker sig sen dubbla av skratt.
/student i Amsterdam

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: