giraffen197

2007-06-06
23:26:50

Sverige i Nederländerna

Idag firar min blogg två år! just det, i ett patriotiskt pompöst ryck började jag blogga på nationaldagen 2005...

Här följer lite exempel på "svenska" saker i Holland som alltid får mig att le av sann och innerlig fosterlandskärlek. *smör, smör* (tja, jag har förblivit svensk än så länge, jag inte haft ngn större anledning att söka medborgarskap än...)

image455

För det första var jag inte först med att invandra hit. Någon hann före...   Lustigt nog ser jag aldrig
efternamn med "van Duitsland", eller "van Frankrijk" eller "van Engeland" - men just "van Zweden" låter ju också så mycket bättre, inte sant?  *grin*


image456

Mat. (Se min köttbulle-blogg under kategorin "Invandraren" ;)
Holländsk produkt, svenskt recept "Svenska skorpor"- små - "je" står för diminutivform.


image457

Förutom det kända exportordet "ombudsman" som eg. mera har tagit plats i engelskan än något annat språk, så är detta det ord som AllA holländare faktiskt kan! Måste ha varit någon TV-reklam på åttiotalet för de klarar till och med av att övertydligt uttala ä-et och ö-et!  (vilket de annars alltid kapitalt misslyckas med??)


image458

Sugen på en bit av Sverige? Eller två?
Konstigt att Wasa inte har fattat att Holländarna faktiskt har lärt sig ordet "knäckebröd"?
men "knäckebrödssmörgås" är lite för långt, mera behändigt med en "sandwich" kanske...
Smörgåsbord är ett annat ord som många kan.


image459

Nationaldagen till ära...  så att grannarna ska få något att tycka och tänka om!


Josephine  :-)
Kommentarer:
2007-06-07 @ 00:27:40
#1: R O

Hehe, det där med "knäckebröd" och holländare känner jag igen. Jobbade med ganska många holländare i början av 00-talet och jag vet inte hur många gånger jag fick höra det där. Särskilt ofta var det när de hörde mig prata svenska... :-D

2007-06-07 @ 00:33:37

Grattis på 2-årsdagen :)

2007-06-07 @ 08:14:02

Grattis grattis!!!!!

2007-06-07 @ 09:37:01

Det är faktiskt det enda holländaren i min kub har lärt sig säga på svenska, knäckebröd.
Två år i bloggvärlden är en bravad, grattis i efterskott.

2007-06-07 @ 11:36:09
#5: Lena Johansson

GRATTIS!
Tänk,jag hittade en så bra två-åring! Bättre sent än aldrig!
Lena

2007-06-07 @ 19:08:51
#6: Josephine

RO - ja, ganska irriterande, en del får för sig att imitera den nonsens-svenska som kocken i Mupparna pratar! 00-talet... det låter bara Så främmande! *grin*
Mickey, Hedgehog-Sara, Love och Lena - Tack så mycket! *ler*
Det svåra är ju att låta Bli att blogga! När jag hade satt sandskulpturerna online tänkte jag att nu kan jag låta bli minst en vecka... jo,jo...
Till alla nykomlingar - ni är välkomna att inventera "arkivet" där finns både ett och annat!

2007-06-07 @ 19:22:32
#7: Lena Johansson

Hej!
Jo, jag ska inventera. Har läst lite sporadiskt i bloggen, men under det nalkande sommarlovet ska det bli mer systematisk läsning.
Just nu har jag fullt upp med Alkemisten; ff är ett tips från Dig!
Lena

2007-06-07 @ 19:55:09
#8: Inga M

Om man bor utomlands så kanske nationaldagsfirandet får en större betydelse. Måste kolla med min USA-boende son om han har firat!
Grattis till bloggen och tvåårsdagen.

2007-06-07 @ 21:56:46
#9: Bloggblad

Redan -69 när jag träffade en kille från Wien (ack, ljuva ungdom) sa han KNÄCKEBRÖD så fort han fick höra att jag var svensk.

2007-06-08 @ 09:27:52

Tack för tipset, men flygplasttagentbordet klarade inte de kommandonen. Irriterande men sant.
Ja irländare är generellt rasistiska av sig, men jag antar som sagt, det beror på deras föräldrar.

2007-06-09 @ 10:24:21
#11: Mette

Knäckebröd har jag precis köpt. Ska skicka till Alabama!
Hehheheh. Gud så besviken jag hade blivit om jag fått ett stort paket från utlandet som innehöll knäckebröd, hahahaha.

2007-06-11 @ 18:11:59
#12: eulogist

"Ombudsman" är faktiskt ett vanligt holländsk ord ochså. Bara vet nästan ingen att det inte är holländsk ursprungligen.
Smörgåsbord förresten uttalas "smörgasbårt" i nederländerna ;-)

2007-06-12 @ 10:31:55
#13: Lotta Gröning

Hej Josephine! Grattis på två årsdagen! Visst är det kul att blogga. Trivs du i Nederländerna? Jag har en häst som är född där. Ett fantastiskt sto.
Det var roligt att höra av dig i gen. Nu ska jag följa din blogg
Många Hälsningar Lotta

2007-06-15 @ 09:00:57
#14: Ted

Fint,
Några holländska kompisar påpekar alltid att det Wasa-knäcke som säljs i Holland görs i Frankrike. Hoppas dessa rykten är osanna.
Grattis på tvåårsdagen.

2007-06-17 @ 10:42:35
#15: Jenny

Jag tror faktiskt att det är Wasa som inte lärt sig ordet knäckebröd för de där heter ju sandwich här i Sverige med... :-)
Grattis på tvåårsdagen. Är en flitig läsare som (nog) inte kommenterat förr... Men bättre sent än aldrig ;-)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: